Kanal 5 och Kanal 9 kan slukas av mediejätten Newscorp. "Vi tittar på alla större affärer".
Murdoch vill sluka svenska tv-kanaler
Mest läst i kategorin
Investmentbanken JP Morgan ska hitta en köpare till de skandinaviska delarna av SBS Broadcasting Networks, som bland annat äger Kanal 5 och Kanal 9. Det skriver Dagens Industri. Där låg Bonnier, Schibsted och MTG i framkant – i alla fall fram till nu.
Anmäl dig till Realtid.ses nyhetsbrev Teknik, Media och Telekom som skickas ut varje tisdag
– Vi tittar på alla större tv-affärer i Norden. I övrigt kan jag inte kommentera, säger Jonas Eriksson på Bonnier Broadcasting och Entertainmen till tidningen.
Att just Bonnier skulle lyckas ro hem affären är tveksamt av konkurrensskäl. Företaget äger redan TV4 och skulle med Kanal 5 och Kanal 9 äga 30 procent av den svenska tv-marknaden och dominera på marknaden för reklam-tv.
Murdoch håller redan på att sluka den brittiska mediejätten B Sky B och enligt norska medieuppgifter ska Rupert Murdochs bolag Newscorp förhandla med Prosieben Sat 1 om att ta över de nordiska kanalerna.
Under 2009 omsatte Kanal 5 drygt 1 miljard kronor och gjorde en nettovinst på 211 miljoner kronor. Enligt uppgifter i Dagens Industri väntas Kanal 5:s intäkter öka med 10-15 procent och vinsten till drygt 350 miljoner kronor.
– Vi är inte störst. Men vi har en lönsam och attraktiv position i Sverige, säger Jonas Sjögren som är vd för SBS i Sverige och Finland.
Samtidigt är ägaren Prosieben Sat 1 rejält pressad av lågkonjunkturen och enormt skuldsatt. Bolaget ägs av riskkapitaljättarna KKR och Permira och ska nu rikta in sig mer på den tyska tv-marknaden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.