Nye MTV-vd:ns svenska tv-program blev ett fiasko. Ett tjugotal anställda och inhyrda får gå.
MTV sparkar 21
Mest läst i kategorin
Det första Lars Mossing gjorde som vd för svenska musikkanalen MTV i somras var att dra igång ett eget tv-program där svenska kändisar som artisten Eye N’ I får presentera musikvideos.
– Vi hyrde in fyra vj:s som skulle representera var sin gren inom rock, hip-hop, trend och party – Fuzz, Beat, Phaser och Chorus. De fick fyra timmar var i veckan. Vi trodde att det skulle göra MTV bättre för ungdomarna – att det skulle gå att kombinera med musik och internationella tv-program.
Men ungdomarna tittar inte.
– De egna produktionerna har färre tittare än de program som vi visade på samma sändningstid förra året.
Hur mycket pengar som MTV förlorat vill Lars Mossing inte berätta.
– Vi ser det inte som ett misslyckande. Vi tog chansen at investera i ett format för att se om det skulle öka vår andel av tittarnas tid. Men det blev ingen bra affär för oss. Vi har bestämt oss för att inte förnya kontrakten.
Hur många berörs?
– Mellan tolv och femton personer i olika produktioner. Till saken hör att vi har ändrat organisationen lite. Sex personer lämnar MTV. Vi har försökt att liksom behandla dem väl, men har inte hittat andra jobb åt dem inom MTV eller Viacom.
I dag äger Viacom musikkanalerna MTV och VH1, och barnkanalen Nickelodeon.
Konkurrensen kommer från MTG, SBS och Bonnier.
– Vi vill bli nummer fyra genom att erbjuda en portfölj av varumärken, säger Lars Mossing.
– Viacom behöver bli mindre MTV-tungt.
Är det inte lika bra att sälja MTV till någon av de andra tre?
– Det är inte alls ett alternativ.
Det pågår inga samtal?
– Nej, inte så vitt jag känner till. Jag tror inte att det är Viacoms strategi.
Lars Mossing fortsätter som vd, men han har skruvat ner ambitionerna för att göra egna tv-program. I stället vill han köpa in internationella tv-program.
– Nu överväger vi vilka produktioner som vi vill ha till våren. Det ska vi bestämma inom de närmaste månaderna.
– Vi tänker så det knakar, säger marknadsdirektören Mattias Behrer, som gärna vill ge Eye N’ I en ny chans.
Om han inte tröttnat på MTV.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.