Realtid

MTV-producenter startar webb-tv

administrator
administrator
Uppdaterad: 16 nov. 2006Publicerad: 16 nov. 2006

LX.TV Lifestyle Television heter ett av de första företagen i världen som producerar tv-inslag enbart för Internet. Bakom företaget står Joseph Varet och Morgan Hertzan, som tidigare utvecklade program för MTV.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I mars lämnade barndomsvännerna Joseph Varet och Morgan Hertzan MTV och samlade ihop en miljon dollar för att kunna starta upp sitt drömprojekt. I somras lanserade de sitt sin sajt som innehåller tv-klipp om allt från heta nattlivsreportage till matprogram och intervjuer med kända personligheter från nöjesvärlden. De är i princip först i världen med sitt koncept att producera exklusivt tv-material för internet istället för att som de flesta producera för tv och sedan lägga ut samma material på webben.

Deras idé verkar ligga rätt i tiden för företaget har på väldigt kort tid växt och dragit till sig stora annonsörer. Till att börja med hade de bara material från New York, men redan i augusti kunde de öppna upp ett kontor i Los Angeles också. Det finns planer på att utvidga ännu mer och öppna kontor i både Miami och Las Vegas också. Detta är ännu ett bevis på att vilken genomslagskraft webb-tv har på den internetmarknad som just nu domineras av sidor som YouTube.

– Vi har ungefär samma möjligheter som Ted Turner hade i början av 80-talet när kabeltv kom. Då kunde kabeltv-bolagen ta en stor del av marknaden när det gäller tittare eftersom de kunde vara mer fokuserade och specifika. Nu gör bredband det möjligt för oss att vara specifika. I teorin kan vi vara ännu mer relevanta och kan därför ta tittare från kabel-tv-bolagen, säger Joseph Varet till USA Today.

Företaget har slutit ett annonsavtal med Absolut Vodka och ett avtal med NBBC, som är NBC:s bredbandsdivision, om att de ska distribuera deras program. Även fler stora tv-bolag har kontaktat dem, vilket är ganska ovanligt när det gäller sådana här företag. I vanliga fall sänder tv-bolag sitt eget material först på tv och lägger sedan ut det på nätet.

Förra månaden hade LX.TV 65.000 unika besökare, vilket är mer än 100 procent mer än föregående månad. De har också gått från tre heltidsanställda till 15 stycken. Företagets program kan ses på sidor som Bloggingprojectrunway.blogspot.com, Usmagazine.com och tmz.com. De fortsätter växa och ägarna räknar med att de ska gå med vinst 2008.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS