Mer öppenhet behövs inom modebranschen. Dana Thomas avslöjar hemligheter i sin nya bok "How Luxury Lost its Lustre". Realtid.se:s korrespondent träffade henne i London.
"Modehusen är helt galna i publicitet"

Mest läst i kategorin
LONDON Den mörkaste hemligheten är att modehusen märker plagg med ”Made in Italy”, trots att de har tillverkats i Kina. Det är bara vissa detaljer som görs i Italien. Och detta är falsk marknadsföring, menar Thomas. Hon uppmanar därför företagen om mer öppenhet.
– Säg att produkten är tillverkad i Kina och att bara knapparna eller väskhandtaget har satts dit i Italien. Folk tror att de köper handgjorda varor men i själva verket är de tillverkade på löpande bandet i Kina, säger Dana Thomas till Realtid.se.
Modeindustrin har ändrats rejält över de senaste tjugo åren. Nu drivs många företag av erfarna affärsmän istället för av familjeföretag. Och affärsmännen har ofta tagit genvägar för att bygga upp företagen till ett konglomerat, värt åtskilliga miljarder. De använder bland annat billigare material, foderlösa plagg och kavajärmarna har blivit kortare.
– Det är ett vanligt trick som lurar allmänheten. Företagen ser besparingarna efter att ha tillverkat tusen plagg, berättar Thomas.
Det är mycket inom modeindustrin som frustrerar henne. Att celebriteter får kläder gratis ligger högt på listan.
– Det handlar om folk som tjänar 130 miljoner kronor per film. De har ju råd att betala själva.
Modehusen är helt galna i publicitet, menar Thomas. Förr skickade de henne bilder på kändisar på röda mattan, iförda deras klänningar. Men nu skickar de paparazzibilder.
– Yves Saint Laurant skickade mig en bild på Kate Moss, där hon höll upp en av deras väskor mot fotografen som skydd. Att skicka sådana bilder känns ganska desperat, säger hon.
Men modehusen älskar paparazzifotograferna eftersom det är gratis marknadsföring. Något annat hon finner kontroversiellt är att ”röda mattan-intäkter” hålls hemliga.
– Kändisarna säger att de älskar att ha på sig vissa plagg men egentligen är det checken på 650.000 kronor de älskar.
Men vad är det egentligen som får ett plagg att bli fashionabelt. Dana Thomas förklarar att det är modetidningarna som påverkar modet. Och ifall fler redaktörer skriver om samma plagg leder det till ökad efterfrågan. Och då efterfrågan ökar blir produkten samtidigt fashionabel.
Hur ser marknaden av lyxvaror ut om några år?
– 2011 kommer Kina att toppa listan över de som köper mest lyxvaror. Det beror på att det finns runt 1,2 miljarder kineser. Bara i Shanghai finns 17 miljoner människor och de vet hur man spenderar.
Varför skrev du boken?
– Jag skrev boken för att informera folk om modeindustrin. Och min förebild var boken ”Fast Food Nation: The Dark Side of the All-American Meal” av Eric Schlosser, som avslöjade snabbmatsindustrin.
Är du fashionabel?
– Nej, jag är inte en person som måste ha det senaste inom skomodet. Och min handväska håller på att falla ihop.
Boken kom ut för några veckor sedan men ännu har hon inte fått ta emot några hot. Men än går hon inte säker.
– Många av företagsledarna var på semester när boken kom ut. Så, jag kanske kommer att få höra något snart, skrattar Dana Thomas.