Realtid

Mobillån tror på seger

administrator
administrator
Uppdaterad: 13 nov. 2006Publicerad: 13 nov. 2006

Konsumentverket gillar inte Mobillån Sveriges sätt att marknadsföra sin tjänst sms-lån. Men Magnus Johansson, vd på Mobillån Sverige, är övertygad om att företaget kommer att vinna över Konsumentverket när frågan tas upp i Marknadsdomstolen. "Vi ser fram emot att vinna mot dem", säger han.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Konsumentverket och Konsumentombudsmannen anser att företaget lånar ut pengar till skyhöga avgifter och räntor och att sättet som de marknadsför sig på är emot lagen.

Nyligen lämnade Marknadsdomstolen ett interimistiskt beslut som skulle ha kunnat innebära att Mobillån Sverige inte skulle få fortsätta att sprida sin reklam under handläggningstiden av fallet. Men beslutet blev till Mobillåns fördel och företaget får därför fortsätta med sin marknadsföring fram till att fallet tas upp i domstol längre fram.

– Vi ser fram emot att vinna över Konsumentverket och konsumentombudsmannen. Jag är övertygad om att vi kommer få rätt. Gunnar Wikström och Konsumentverket har haft fel så många gånger tidigare, säger Magnus Johansson.

Enligt Gunnar Wikström, byråchef på Konsumentverket finns tydlig rättspraxis som säger att man inte får peka på snabbheten för att kunna få kredit. I Mobillåns reklam säger de att det tar femton minuter innan du kan få pengar på ditt konto.

– Vi talar bara om hur lång tid det tar. Det är bara fakta, inget annat, säger Magnus Johansson.

Enligt Gunnar Wikström, så utesluter företaget viktig information i sin reklam kring hur mycket det verkligen kostar att låna hos dem. Men inte heller det tror Magnus Johansson att företaget kommer att fällas för.

Några ockerräntor har de inte menar Magnus Johansson.

– Vi tar bara en avgift. Om man lånar 1.000 kronor måste kunden inom en månad betala lånet samt en avgift på 300 kronor, säger han.

ANNONS

Som mest kan kunderna låna 3.000 kronor. Inom en månad måste han eller hon betala både lånet och en avgift på 600 kronor. Lyckas man inte med det får kunden en påminnelse och måste då betala en påminnelseavgift på 50 kronor. Jämfört med många bankar så tar de ut en påminnelseavgift på 75 kronor, menar Magnus Johansson Dröjsmålsräntan ligger på 8 procent, vilket enligt han menar också ligger långt under bankernas ränta.

Kritiken kring att företaget vänder sig till en ung målgrupp som har svårt att betala sina lån hävdar han är felaktig.

– Våra kunder är oftast över 30 år. Däremot får Kronofogdemyndigheten betalningspåminnelser och där är ungdomar generellt överrepresenterade. Det är alltså inget speciellt för oss, säger han.

Exakt när målet tas upp i domstol är ännu inte klart.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS