Telenor har fortsatt stora problem med att göra sina kunder nöjda medan Telia Sonera lyckas allt bättre.
Missnöjda kunder hos Telenor
Mest läst i kategorin
Det visar en ny mätning av hur nöjda mobiltelefoni- och bredbandskunder är med sina leverantörer.
Enligt studien, som genomförts av Svenskt Kvalitetsindex, har Telia Sonera stärkt sin position vad gäller nöjda kunder både på privat- och företagsmarknaden i Sverige. Konkurrenten Telenor däremot har inte lyckats vända den negativa trenden från förra året och har högst andel missnöjda kunder bland samtliga undersökta företag.
– Telenor sticker inte ut positivt på något sätt. Kunderna kan inte se några fördelar varken när det gäller pris, service eller innehåll i produkterna, säger Jan Eklöf, docent vid Handelshögskolan och kanslichef på Svenskt Kvalitetsindex, till TT.
Telenor har rasat i mätningarna i förhållande till när operatören gick under namnet Vodafone, och i ännu större utsträckning jämfört när man hette Europolitan.
– Läget är allvarligt för Telenor eftersom det är lätt för en missnöjd mobilkund att byta operatör, säger Jan Eklöf.
Efter att ha släpat efter resten av ekonomin har telekombranschen nu börjat närma sig övriga undersökta områden när det gäller nöjda kunder. Det svarta fåret är bredbandsmarknaden där det inte funkar som det ska.
– Operatörerna måste fixa till sin kundservice. Kunderna upplever att de inte får hjälp, säger Jan Eklöf.
Privatkunderna rankar Telia Sonera och Bredbandsbolaget högst medan Bredbandsbolaget ensamt ror hem förstaplatsen på företagssidan. Tele 2 fortsätter att dala från en topplacering för två år sedan
För de flesta operatörerna gäller att unga är mer missnöjda än äldre, män är mer kritiska än kvinnor och att storstadsbor är mer missnöjda än de som bor i andra delar av landet.
En jämförelse med resten av Norden visar att Litauen och Lettland har flest nöjda kunder. Sverige hamnar tredje sist följt av Norge och jumbon Island.
Svenskt Kvalitetsindex granskning av tele- och datakombranschen bygger på drygt 6.500 intervjuer med personer och företag gjorda mellan den 3 september och den 16 oktober i år.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.