Volvo Personvagnar fortsätter att öka. Men tyskarna har tappat köplusten.
Minskad tysk köplust på bilar
Mest läst i kategorin
Oktober blev ett trendbrott för Saab Automobiles, vars försäljning i världen vände uppåt och slutade på plus.
I oktober såldes 9 567 Saabar i världen. Det är 80 fler än förra årets oktober, vilket gör att det blir knappt en procent upp.
– Det är en förväntad uppgång med tanke på att vi nu lanserat de nya modellerna, säger Saabs presschef Christer Nilsson.
Hittills i år har det sålts 104 023 bilar vilket är en minskning med cirka 8 000 bilar.
Volvo gjorde en bra oktober och ökade sin försäljning över världen med 13 procent jämfört med samma månad förra året till 38 634 bilar. Hittills i år har det sålts 380 305 Volvobilar vilket är en ökning med 7,7 procent.
I Europa ökade Volvo med över 18 procent i oktober, men det finns marknader där Volvo går dåligt. Tyskland utmärker sig. Jämfört med oktober i fjol såldes det 19 procent färre Volvobilar på den tyska marknaden.
För Saab har Tyskland länge varit deras fjärde största marknad, men nu har både Spanien och Italien passerat.
Orsakerna anses vara att hela den tyska bilmarknaden sviktar, bland annat på grund av en ny moms och på att man väntar på ny lagstiftning vad gäller koldioxidutsläpp.
Försäljningsnedgången i USA håller i sig för både Volvo och Saab. Den svaga dollarn är ett stort problem.
Volvos stora försäljningsframgångar i Ryssland har planat ut något i oktober.
– Marknaden har balanserat sig, men med flera nya återförsäljare på gång tror vi på fortsatt ökning, säger Maria Bohlin, presschef på Volvo Personvagnar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.