Realtid

Mikael "Misan" Wadström

administrator
administrator
Uppdaterad: 05 sep. 2005Publicerad: 05 sep. 2005

… grundare av skivbolaget Juju Records tillsammans med bland andra Jason "Timbuktu" Diakité. Samtidigt som allt fler skivjättar har svårt att få skivorna att gå åt sålde Timbuktus senaste album guld. Framtiden fokuserar Juju Records på en internationell etablering.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Börs & finans

Fastighetsbolagen som lyser upp börsen

12 feb. 2025

När barndomsvännen Jason ”Timbuktu” Diakité gav ut sin första singel 1999 befann sig Mikael Wadström i London där han jobbade hos en klädimportör.

– Jason skickade skivor till mig som jag sålde till lite olika butiker i London. Sen bestämde jag mig för att börja plugga och åkte hem till Lund, säger Mikael ”Misan” Wadström.

Och i Lund satt Jason ”Timbuktu” Diakité och grunnade på sina erfarenheter av att ha gett ut ett album på Warner.

– Han hade väl inte en helt lycklig erfarenhet av dem utan ville ha ett eget bolag. Vi var några kompisar som hängde på och startade ett.

Något startkapital hade kompisgänget på fem personer inte, men väl ett förskott från den dåvarande distributören.

– Det var ju något av en lyxsits. Samtidigt var det också lättare att starta skivbolag då än det är i dag, säger Mikael och syftar på den dalande skivförsäljningen som framför allt drabbar debutartister.

– Det är mer riskfyllt att sälja skivor i dag än det var då. Dessutom hamnade vi mitt i hip hop-boomen, Petter var stor och pengar flödade nog även till en del tveksamma projekt…, säger han.

Timbuktus första skiva sålde i 10.000 exemplar och drog in – som Mikael själv uttrycker det – någon miljon brutto.

ANNONS

– Det räckte för att täcka kostnaderna samt finansiera nästa projekt. Men vi hade nämligen inte mycket pengar över då, säger Mikael Wadström.

Därefter har det gått snabbt. Juju Records bytte distributör till nuvarande Playground och tog in fler artister till det stall som i dag består av sju personer.

Två år efter starten tog skivbolagsjobbet så mycket tid att Mikael lade av med studierna.

– Det tog så mycket tid, och samtidigt var det så roligt att jag ville arbeta med det. I början flyttade vi runt en del och var lite unga och dumma kan man väl säga. Vi skaffade oss för stora kontor, höga hyror och sånt. Nu är vi stabilare och mer realistiska.

I dag är det ungefär fem år sedan starten och bolaget har två heltidsanställda varav Mikael är en. Och verksamheten går bra, framför allt i jämförelse med hur det ser ut för konkurrenterna.

– Samtidigt som allt verkar kollapsa omkring oss så ökar vi vår försäljning. Timbuktu sålde precis guld till exempel.

Att nedladdningen är ett problem för skivbolaget medger Mikael men menar ändå att det är omöjligt att stoppa tekniken och att man får acceptera att försäljningen sjunker.

– Samtidigt ska vi inte glömma att även våra kostnader minskar, exempelvis har kostnaden för att producera en video sjunkit till en tiondel av vad det kostade för några år sedan.

ANNONS

Juju Records försöker också att finnas med där kunder betalar för att få ladda ned musik, även om det ännu inte sker i särskilt stor skala.

– Vi har avtal med i-Tunes och Cdon och hoppas naturligtvis att det ska funka.

Den närmaste tiden satsar Juju Records dock i första hand på att komma ut i världen.

Tidigare har bolaget släppt skivor i bland annat Sydkorea, Italien och Japan. I höst väntar en USA-lansering av Chords. Och trots att Timbuktu skivor är på svenska har det senaste albumet slagit i Norge.

– Det är jättestort, den här veckan ligger den senaste plattan på 9:e plats på albumlistan och då är det ändå ett halvår sedan den släpptes. Men vi har också prioriterat Norge och haft många turnéer där.

I höst kommer även en dvd med bland annat live-inspelningar med Timbuktu och Chords.

Vad som än händer sen kommer samtliga delägarei Juju Records, precis som tidigare, att stå bakom.

– Vi fattar alla de viktigaste besluten tillsammans. Att vi alla är kompisar sen länge gör att det är lite mer som att umgås än att jobba när vi har möten, säger Mikael.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS