Mjukvarujätten Microsoft slog ut Google i kampen om att få investera i webbsajten Facebook.
Microsoft köper in sig i Facebook
Mest läst i kategorin
Microsoft kom överens med Facebook om att köpa 1,6 procent av företaget för 240 miljoner dollar, cirka 1,55 miljarder kronor.
Microsoft fick också ensamrätt att sälja annonser på Facebook utanför USA i uppgörelsen som sätter en prislapp på Facebook på 15 miljarder dollar, motsvarande 97 miljarder kronor. Det gör bolaget likvärdigt med klädkedjan Gap eller hotellkoncernen Marriott.
Bedömare anser att Microsoft satsar djärvt på att det tre år gamla bolaget ska kunna utvecklas till ett nav för all möjlig internetaktivitet.
– Det enda sätt det kan ske på är om Facebook blir ett slags användarnas operativsystem på internet – alla loggar in på Facebook varje dag för att ta kontakt med vänner och använda en rad av framtida tillämpningar som kommer att utvecklas för det, sade Morningstars analytiker Toan Tran.
Facebook är ett slags socialt nätverk som tillåter vänner att dela information med varandra. Företaget grundades 2004 av Harvardstudenten Mark Zuckerberg. Dess popularitet och den kunskap som Facebook har om sina användare gör det värdefullt för företag som Microsoft och Google som vill sälja reklam riktad till olika intressegrupper.
Facebook var mötesplats för en grupp Harvardstudenter tills dörrarna öppnades för allmänheten för ett år sedan. I dag säger sig företaget ha en tillströmning av 250.000 nya användare per dag världen över. Kevin Johnson, chef för Microsofts avdelning för plattformar och tjänster, säger att Microsoft tror att Facebook kan nå 300 miljoner användare, en ytterst attraktiv kanal för annonsörer. I dag har sajten nästan 50 miljoner användare.
Microsoft var en av flera friare när Facebook öppnade för nya finansiärer, säger företagets vice vd Owen Van Natta. Det nya kapitalet kommer att användas för att fördubbla personalstyrkan och andra tillväxtinitiativ.
I den här striden segrade Microsoft över Google. Men Google drog längsta strået med köpet av YouTube förra året. Google har också ett samarbetsavtal med MySpace, en annan mötesplats på internet med 110 miljoner användarprofiler.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.