Realtid

Metro – störst en liten stund

administrator
administrator
Uppdaterad: 06 nov. 2006Publicerad: 06 nov. 2006

Metro marknadsför sig som världens största dagstidning och har nu också fått pris av Guiness World Records. När Realtid.se frågar chefredaktören Sakari Pitkänen när de blev störst i världen så svarar han att de inte är störst, utan att det finns två eller tre dagstidningar i världen som har fler läsare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När Christian Quarles som är marknadschef för Metro får samma fråga blir hans svar ett annat.

– Vi är störst i världen. Om Sakari säger något annat så kanske jag ska ringa och prata med honom om det, för vi är störst, säger Christian Quarles.

I en av Metros så kallade pluggannonser (en reklamannons för den egna tidningen som används för att fylla igen tomma utrymmen i tidningen) säger de sig vara ”Världens största dagstidning”. Tidigare har de haft tillägget ”utanför Japan” efter sitt uttalande. Har de gått om de japanska tidningarna nu då eftersom de tagit bort det tillägget?

– Nej, det har vi inte. Det är vi och två japanska tidningar som räknas som störst, sen kan man ju räkna sådant på olika sätt. Egentligen skulle man väl säga att vi är världens störst internationella dagstidning för de japanska tidningarna läses bara i Japan. Kanske borde man lägga till internationella i annonsen, säger Chrisitan Quarles.

Nu har dock Metro fått pris av Guiness World Records för att vara världens största internationella dagstidning. Priset får de för att de har 70 upplagor i 93 städer i 21 länder och på 19 olika språk.

Är det rätt då att säga att ni är störst om ni nu faktiskt inte är störst utan krigar om toppen med två japanska dagstidningar?

– Jag tycker nog inte det är fel att göra det. CNN gick ju ut och sade att de var världens största nyhetskanal trots att de knappt hade några tittare. Man kan ju alltid prata om vad som är moraliskt rätt och fel, men jag tycker inte det är fel att säga som vi gör, säger Christian Quarles.

När Realtid.se frågar Christian Quarles om de tänker ändra något i annonsen så svävar han på svaret.

ANNONS

– Det är mycket möjligt att vi ändrar, eller så gör vi det inte.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS