Luxemburg har fått sin första gratistidning. Kinneviksägda tunnelbaneplågan Metro får se sig slagna – på sin egen gata.
Metro slagna på hemmaplan
Mest läst i kategorin
Gratistidningen L’Essentiel publiceras av förlaget Edita, ett samarbete mellan schweiziska Tamedia, som ger ut gratistidningen 20 Minuten i Schweiz, och Luxemburgbaserade Editpress, med Das Tageblatt, luxemburgs näst största tidning.
Med Luxemburg finns det nu gratistidningar i 32 länder i Europa, i hela världen i 53 länder. Tidningarna når 42 miljoner läsare enligt bloggen Newspaper Innovation.
Metro är störst av alla gratistidningar. Metro var först att använda tunnelbanan som distributionskanal med premiär i Stockholm 1995. Kinneviksägda Metro International AB registrerades i Luxemburg, men har aldrig ens försökt lansera en tidning där.
– Luxemburg är en relativt liten marknad. Det har inte precis varit vår högsta prioritet, säger Chris Spalding, tillförordnad vd för Metro International sedan Pelle Törnberg hoppade av i somras.
– Ingen av våra 21 marknader är så små, säger Chris Spalding.
De största marknaderna för Metro i dag är Sverige, Frankrike och Spanien.
– I Sverige trycker vi 700.000 ex. I Frankrike är upplagan 800.000, men vi har 2,2 miljoner läsare. Varje kopia har 2,2 läsare i genomsnitt.
Staden Luxemburgs 85 000 invånare får dela på 60.000 exemplar av L’Essentiel. Men det är en liten tidning för ett litet land (hela landet har 480 000 invåndare). Tidningens format är som en halv tabloidtidning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.