Aktien föll kraftigt i den inledande handeln.
Metro faller efter positivt resultat
Mest läst i kategorin
Gratistidningskoncernen Metro International redovisar en nettovinst på 9,8 miljoner euro, motsvarande cirka 86,7 miljoner kronor, för fjärde kvartalet 2010. Det kan jämföras med vinsten på 9,4 miljoner euro motsvarande period 2009. Aktien föll kraftigt i den inledande handeln.
Intäkterna uppgick till 66,1 miljoner euro, jämfört med 60,8 miljoner euro ett år tidigare.
– 2010 är andra året där Metro går med vinst. Och det är först i år som vi har ett väldigt positivt kassaflöde, säger Per Mikael Jensen.
Men ägarna får vänta på att få ta del av avkastningen. Metros mål att för första gången dela ut vinst till aktieägarna från och med 2013 kvarstår. Det slogs fast för två år sedan.
Målet om att nå upp till minst 10 procent i rörelsemarginal 2012 ligger också fast.
– I dag ligger vi på ungefär 5 procent, säger Jensen.
Den globala annonsmarknaden växte knappt 5 procent 2010 och väntas fortsätta växa i ungefär samma takt 2011-2013.
– Vi är mot bakgrund av detta nöjda med att vi på de mogna marknaderna, som Sverige, Hongkong och Kanada, har en tvåsiffrig tillväxttakt 2010, säger Per Mikael Jensen.
Han räknar med att Metro kan fortsätta växa snabbare än marknaden även i år.
– Betaltidningarna får allt färre läsare, medan Metro växer, säger han.
Metro-aktien föll 7,0 procent till när handeln inleddes på Stockholmsbörsen efter tidningskoncernens redovisning av bokslutet för 2010.
Av bokslutet framgår att alla dotterbolag utom det franska var lönsamma 2010.
Den franska situationen präglas av att Metro tampas med två andra gratistidningar i landet, med ungefär samma upplaga. Detta sätter hård press på marginalerna, enligt Metros vd, Per Mikael Jensen.
Han bekräftar koncernens ”nolltolerans” mot olönsam verksamhet, men förklarar att det inte innebär att man är beredd att ge upp striden.
– De kommande 6-18 månaderna blir Frankrike väldigt tufft. Det är vår största utmaning. Men vi har ett grundläggande förtroende för den franska marknaden, säger Jensen.
– Det är en stor annonsmarknad och läsarna gillar gratistidningar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.