Reklamen på internet har vuxit med 30 procent under tredje kvartalet.
Mer reklam på internet än i tv
Mest läst i kategorin
Det bidrar starkt till annonsmarknadens totala tillväxt på 4 procent under kvartalet jämfört med samma period i fjol, enligt statistik från Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).
Totalt uppgick medieinvesteringarna till 6,6 miljarder kronor i det tredje kvartalet. Ackumulerat efter tre kvartal uppgår investeringarna till 22,3 miljarder kronor,l en ökning med 5 procent jämfört med fjolåret.
Om ökningen på internetmarknaden räknas bort uppvisar mediemarknaden i princip nolltillväxt under tredje kvartalet.
Annonseringen i tv, som hade ett svagt andra kvartal, har återhämtat sig och ökade med 6,5 procent under perioden. Internet har dock nu gått om tv i omsättning. Det är bara dagspress och direktreklam som omsätter mer än internet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.