Sibyllas vd har lovat att dubbla omsättningen. Då gäller det att strömlinjeforma utan att tappa folksjälen.
Mer korv

Mest läst i kategorin
Snabbmatskedjan Sibylla har ett par hundra korvmojjar över hela Sverige.
Försäljningen ökade med nio procent under mars jämfört med vad samma kök omsatte samma månad i fjol. Det var tolfte månaden i rad med tillväxt.
Det är också bättre än snabbmatsbranschen i stort enligt Hui, Handelns utredningsinstitut.
Har Sibylla varit lite på dekis? Vd Stefan Laffranchi nöjer sig med att konstatera att det inte funnits någon tillväxt. ”Flatline”, säger han.
Han vill inte gå så långt som att säga att han åstadkommit en turnaround, ”men ett trendbrott är det helt klart”.
Hur gick det till?
– Vi har lyckats med vårt kvalitetsarbete, säger Stefan Laffranchi.
– Det gäller att fokusera på försäljning. Att strömlinjeforma och konceptualisera.
Så vad finns det att konceptualisera i en halv special?
En korv är en korv, men maträtterna (mealen, heter det) ska läggas upp (monteras, heter det) likadant överallt. Portionerna måste vara likadana. De bekanta ljusskyltarna ska vara tända jämt. Då ökar tryggheten.
Hos McDonalds vet man vad man får.
– Hos Sibylla har det varit en större osäkerhet, säger Stefan Laffranchi.
Nu ska det bli ändring på det – men det gäller att inte gå för hårt fram.
– Det lokala vill vi ha kvar, och det personliga. Sedan vill vi formatera så att vi får en större trygghet. Men riksmenyn ska vara mer strömlinjeformad. En korv med mos ska vara likadan överallt.
Så norrlänningarna ska få behålla sina dubbelburgare, ”Skrovmålet”.
– Sibylla är en del av folksjälen. Många vill säkert ha en lokal rätt. Det är en styrka.
Stefan Laffranchi har varit vd i ett år. Redan från början lovade han att dubbla omsättningen på fem år.
Då gäller det att peppa de 185 franchisetagarna.
Företaget heter egentligen Nordic Fast Food AB och ägs till 49 procent gemensamt av de människor som driver respektive restaurang.
Finska livsmedelsjätten Atria på Helsingforsbörsen äger 51 procent.
Affärsområdet Atria Concept omsätter 350 miljoner kronor på snabbmat och mackor i kring Östersjön.
Max och Burger King är båda dubbelt så stora i Sverige, McDonalds tio gånger så stora.
I Sverige äger Atria också kedjorna Fyrkanten och Grillköket, men inte konkurrenterna Sonla Korv och Pölsemannen.
Hela Atria omsätter 15 miljarder kronor och har 7.500 anställda i Sverige, Finland, Baltikum och Rysland.
Atria säljer också till matvarubutiker och storkök under varumärken som Lithells, Geas, Pastejköket, Onsala, Lönneberga, Ridderheims och Falbygdens.
Den butik som vill får sätta sin egen logotyp på korven, så kallad private label. Därmed blir Atria enligt egen uppgift störst på varmkorv, wienerkorv och isterband i dagligvaruhandeln.
Men det handlar inte bara om korv. Atria ystar ost i Falköping, bakar leverpastej i Tranås, nätar kassler i Kinna, pressar sylta i Moheda, packar kött i Årsta, kokar blodpudding i Saltsjö-Boo och lägger in gurka i Göteborg.








