Realtid

Mediejätten WPP går som tåget

administrator
administrator
Uppdaterad: 29 aug. 2005Publicerad: 29 aug. 2005

Världens största marknadsföringskoncern WPP, ägare av svenska Sifo, redovisade ett lysande halvårsresultat tack vare ökad internetannonsering och stark sydamerikansk tillväxt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Intäkterna före skatt steg med 32 procent. Vinsten steg med hela 45 procent, skriver den amerikanska nyhetsbyrån Bloomberg.

Medan verksamheten i Sydamerika och Asien stod för den starkaste intäktsökningen hade Europa den lägsta på bara 4 procent.

Den nya kunden Samsung anses ha bidragit kraftigt till de goda siffrorna, liksom förvärvet av reklambyrån Grey.

WPP representeras i Sverige av bland andra Research International (före detta Sifo), Ogilvy, Hill & Knowlton, MindShare och Hall & Cederqvist. Sammanlagt är cirka 1.000 personer anställda inom koncernen i Sverige.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS