Realtid

Medge: "Vi ska skapa ett Champions League för hockeyn"

administrator
administrator
Uppdaterad: 05 juli 2011Publicerad: 05 juli 2011

Enligt en av Medge grundare, Peter Liljestrand, räknar man att ha slutfört vidareförsäljningen av NHL-rättigheterna inom en månad. Då återstår att se se om Medge gör samma klipp som när man köpte rättigheterna till Premier League.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Igår kunde Realtid.se rapportera om att det lilla svenska bolaget Medge Consulting ihop med Advisers Media International, AMI, fått NHL-rättigheterna för Europa, Mellanöstern och Afrika, EMEA.

Medge har bland annat gjort sig känt för att ha köpt loss rättigheterna till Premier League i Norden och styckat upp dessa för att få ut ett högre pris.

Peter Liljestrand utesluter inte att man även väljer att stycka upp rättigheterna för NHL, men pekar även på att det lika gärna kan bli en aktör som får ett globalt avtal.

Klart är i all fall att NHL vill utveckla sina tradtionella matcher samt få exponering utanför Europa. Det handlar bland annat om spela NHL-matcher i Europa, men man hoppas även kunna skapa ett Champions League för hockeyn.

Peter Liljestrand tycker inte att det finns något självändamål i att stycka upp rättigheterna denna gång, utan det viktigaste är att NHL fått rätt partners:

– Det känns verkligen kul att ett litet svenskt bolag som vi har fått ett globalt uppdrag att marknadsföra och sälja NHL, säger Peter Liljestrand.

Många har pekat på att det var den norska affärsmannen Rune Hauge som kom med draget att stycka upp rättigheterna kring Premier League:

– Det stämmer att han skötte stora delar av försäljningen, men denna gång har vi valt att jobba med Advisers Media International i stället, säger Peter Liljestrand.

ANNONS

Vem/vilka/vad som egentligen finansierade förvärvet av rättigheterna till Premier League har Medge Consulting aldrig velat gå ut med. Peter Liljestrand vill heller inte gå in på det finansiella upplägget när det gäller NHL.

Varför valde ni att samarbete med AMI?

– AMI har rättigheter och jobbar bland annat mycket mot Östeuropa, exempelvis Ryssland. Vi har geografiska områden som vi fokuserar på. Det blev ett bra pussel helt enkelt, säger Peter Liljestrand.

I media har man pekat på att Peter Liljestrand och hans affärspartner Timothy Smart har tjänat stora pengar i samband med uppstyckningen av Premier League. Detta vill inte Peter Liljestrand kommentera.

Men det talas om flera hundra miljoner kronor i vinst?

– Det är rena spekulationer. Men jag kan väl ändå säga att vi är nöjda med Premier League-affären. Men det allra mesta intressanta är att titta på de tv-kanaler som köpte rättigheterna. De har gjort fantastiska resultat, säger Peter Liljestrand.

Vad gäller NHL förs redan samtal med ett antal bolag om att förvärva rättigheterna. Och Peter Liljestrand räknar alltså med att förhandlingarna är avslutade inom cirka en månad:

– Det allra roligaste i det här är att NHL som varumärke vill göra massa nya saker.

ANNONS

I USA har NHL-spelare och ägarna kommit i storbråk. Men detta är inget som oroar honom:

– De amerikanska spelarfacken är alltid väldigt starka och det blir ofta vapenskrammel inför en ny säsong eller allra helst en ny avtalsskrivning, säger Peter Liljestrand.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS