16 juni
2026

Realtid

McLaren får böta 700 miljoner

administrator

administrator

Formel 1-teamet McLaren-Mercedes fick ett strängt straff för spionskandalen.

Stallet blir av med sin konstruktörspoäng och måste böta för motsvarande 669 miljoner kronor. Det innebär att Mclaren är uteslutet från konstruktörsmästerskapet, oavsett hur resten av säsongen går, uppger Financial Times.

Beslutet gagnar främst motparten i skandalen, Ferrari, som nu blir överlägsen etta i mästerskapet.

Inför helgens lopp i Belgien ledde Mclaren på 166 poäng, före Ferrari på 143 och BMW Sauber på 86.

TT rapporterar att Mclaren kan trösta sig med att förarna, totalledaren Lewis Hamilton och tvåan Fernando Alonso, får behålla sina poäng.

– Vi gjorde ett undantag för förarna, eftersom de hjälpt till under utredningen, sa Max Mosley, Internationella bilsportförbundets ordförande, till italienska nyhetsbyrån Ansa.

Hela spionskandalen handlar om att stallets före detta chefsdesigner, Mike Coughlan, tagit emot skisser och hemligstämplat material från en tidigare chefsmekaniker hos Ferrari.

Senaste lediga jobben

Mest läst i kategorin

Makro

Ny modell: Företag slipper bära risken i domstolstvister

16 juni 2026
Symbol för Litium samt batterier
Makro

USA:s gigantiska litiumfynd kan förändra allt – om brytningen blir av

16 juni 2026