... vd för Schenker Logistics, berättar om sitt jobb och förklarar vad logistik egentligen handlar om.
Mats Johnson

Mest läst i kategorin

Vad är logistik?
– Kortfattat innebär logistik planering och stryning av ett materialflöde. Kontroll av transporter och lager
Varför är logistik viktigt?
– På en global marknad, där företags produkter inom många områden ofta blir allt mer standardiserade måste företag i större utsträckning istället konkurrera med service i sina varuflöden. Det vill säga göra produkten tillgänglig när kunden vill handla den.
Hur då?
– Vi kan ta ett exempel med oss själva. Vill vi köpa en tv, så kanske vi har kollat ut i förväg vad för typ av tv som vi vill ha. Finns den tv:n inte tillgänglig att köpa i en butik, så går ju vi i det läget till en annan affär istället. Då har den första butikens planering och styrning i logistiksystemet fallerat.
Så vad gör en logistiker?
– Att skapa hög tillgänglighet för produkter samtidigt som kapital inte ska bindas i ett stort lager. Det handlar mycket om att balansera tillgänglighet och service med en låg lagerinvestering och även en låg kostnad i transportflödet.
– För en logistikchef är det första steget att arbeta fram ett strategiskt perspektiv. Att bygga upp strukturen för en försörjningskedjan. Det handlar bland annat om hur många lager som ska finnas och var de ska vara placerade. När lagerdelen är bestämd så väljs transport- och lagerpartners. Sedan inleds arbetet med att se till att försörjningskedjan fungerar.
Hur ofta måste något förändras i försörjningskedjan?
– Jag tror man hela tiden måste se verksamheten ur ett logistiskt perspektiv och känna av och testa om strukturen är optimal. Man kan aldrig slå sig till ro, utan det går ständigt att göra förbättringar.
Är logistik något nytt…?
– Vi kan säga så här, logistik i sig har alltid funnits. Vi har alltid förflyttat och lagerhållt varor. Men de senaste tio till femton åren har man kanske insett potentialen med att jobba professionellt med planerings- och styrningsperspektiv i logistik. Att logistik sedan är tvärfunktionellt mellan funktioner och organisationer har gett ett större fokus. Liksom it- och teknikutvecklingen som gett större möjligheter att styra och planera.
Vad gör du i ditt jobb som vd på Schenker Logistics?
– Schenker Logistics är ett tredjeparts logistikbolag och vi erbjuder våra kunder att operera deras logistik och samordnar den tjänsten med andras för att öka effektiviteten. Som vd är mitt jobb helt enkelt att Schenker ska ha ett bra erbjudande som vi kan sälja till företag på den svenska marknaden, samtidigt ska vi självklart leverera lönsamhet till våra ägare.
Vad är roligt med ditt jobb?
–Det absolut roligaste är att ingen dag är den andra lik. Jag jobbar med att leda organisationen framåt. Och tillsammans med massor av duktiga människor. Det är jävligt roligt att gå till jobbet varje dag. Det är härligt att kunna ha det så.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.