Björn Örås, huvudägare till Bro Hof Golf AB som arrangerade Masters i helgen, tror på nollresultat i företaget efter flera år av miljonförluster. Själva tävlingen går även den ungefär jämnt upp, berättar han.
Masterstävlingarna går plus minus noll
Mest läst i kategorin
Det är en nöjd Björn Örås som talar om helgens stora golftävling på Bro Hof utanför Stockholm, en tävling som via SVT kunde följas av hela svenska folket. Vinnaren, svensken Richard S Johnson, fick 266.660 euro i
prispengar.
– Det är alltid kul när något man jobbat hårt och länge för lyckas så här bra, man är glad och lycklig. Det har varit succé och magiskt på alla sätt och vis, säger Björn Örås.
Det enda som hade kunnat vara bättre är vädret: runt 50 millimeter regn kom, men tack vare påkostade dräneringssystem gick tävlingen trots det att genomföra.
– Utan dräneringen hade vi behövt ställa in tävlingen.
Förutom dränering har golfbanan ett omfattande bevattningssystem från amerikanska Rainbird: 1850 sprinklers och vattenspridare finns på banan, vilket är ungefär tio gånger så många som på andra svenska golfbanor.
Enligt Björn Örås kommer Scandinavian Masters AB, där Örås är huvudägare med 80 procent via Bro Hof Slott AB, att i år gå med en liten vinst för första gången på många år. Helgens tävling hade en budget med kostnader och intäkter balanserande på ungefär 50-55 miljoner, och gick någorlunda jämnt upp.
– Lejonparten är sponsorintäkter. Budgeten för publikintäkter var blygsam, men vi lyckades glädjande nog överträffa den.
Huvudsponsorn Nordea engagerade sig i september 2009 och betalar 64 miljoner kronor enligt deras sponsringschef Thomas Björklund, men summan avser tre år och omfattar Nordea Tour, som utgörs av 26 tävlingar utöver den som hölls på Bro Hof i helgen.
Banken har bjudit in kunder till 17 av dessa tävlingar, bland annat utlandssvenskar som är kunder till bankens kontor i Luxemburg och Schweiz. Förutom att spela golf har gästerna lyssnat på föredrag om exempelvis private banking, företagstjänster och andra Nordea-erbjudanden.
– Vi är mycket nöjda med det här, samarbetet med Björn Örås och Scandinavian Masters har fungerat enormt bra, säger Thomas Björklund om helgens tävling och om golfsponsrandet över huvud taget.
– Detta utgör merparten av Nordeas sponsringsbudget. Vi ville hitta något att sponsra som inte omfattar bara storstäderna.
Inträdesavgiften för att se en dags tävlingar – för dem som inte var inbjudna av någon sponsor – var 300 kronor per person. Enligt Björn Örås kom mellan 40.000 och 45.000 betalande åskådare.
För 2009 gjorde Bro Hof Golf AB, som är en del av en koncern med Bro Hof Slott AB som moderbolag, en förlust på sex miljoner kronor efter en omsättning på 22 miljoner. Året dessförinnan var förlusten dubbelt så stor, och omsättningen en smula högre.
– I år kommer både Bro Hof Golf AB och Bro Hof Slott AB att göra ett nollresultat ungefär. Nästa år kommer vi börja göra vinster: 2011 är det första fulla året så att säga, då allt är färdigbyggt.
Att bli medlem i Bro Hof Slott Golf Club sker genom att köpa en aktie som kostar 350.000 kronor. Till skillnad från flera andra svenska golfklubbar, exempelvis den Foppa byggt i Norrland och som Realtid.se rapporterat om, har kursen för aktien gått upp de senaste åren.
Hur många aktieägare har ni?
– Det svarar vi inte på, vi vill inte ha spekulation. Men jag äger själv alla aktier som inte är sålda.
Enligt Bro Hof Slott AB:s årsredovisning för 2009 äger bolaget 1100 B-aktier i Bro Hof Golf AB, aktier som en spelrätt är knutna till. Säljs dessa för 350.000 kronor styck går alltså 385 miljoner kronor in i Bro Hof Slott AB.
– Nu ska jag ha några dagar ledigt, sedan är det business as usual igen, säger Björn Örås, som siktar på att expandera sitt evenemang:
– Nästa år väntar jag mig ännu bättre startfält och ännu mer publik, samt ännu fler och större sponsorer. Årets tävling är en utmärkt plattform att expandera från, det känns som ett fantastiskt första år.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.