Realtid
administrator
administrator
Uppdaterad: 21 sep. 2005Publicerad: 21 sep. 2005

… en stilguide för män som drivs av Björn Jeffery, 24 år, och hans kollegor Tomas de Souza och Fredrik Edling. Vilka är era läsare, Björn?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Främst killar, så klart, men det är väldigt högt och lågt i kunskapsnivån. En del kan jättemycket och vill påpeka saker och ge ytterligare tips. Sedan har vi dem som inte kan någonting, säger Björn Jeffrey.

Vad menar du med att de inte kan någonting?

– De är nyfikna och jag tror vi svarar på frågor som man aldrig fått svar på tidigare och som man förväntas kunna. Som stil och etikett för smoking, ska flugan matcha damens klänning eller inte?

– Det finns ett jättestort uppdämt behov av att fråga grejer. Man frågar inte sin pappa om en ansikts moisturiser. Det är en jobbig grej och lite tabu. Många är villrådiga och undrar ”ska jag ha nåt i ansiktet innan jag går och lägger mig?” och sånt. Men då kan de fråga oss.

Hur många frågor får ni?

– Många fler än vi kan besvara. Det kan vara 20 per dag ibland. Ofta är det konkreta frågor om var man kan köpa ett visst märke.

Vilken är den konstigaste frågan ni har fått?

– En kille undrade hur han skulle få bort all sin ansiktsbehåring permanent. Det var en oväntad förfrågan tyckte vi. Det bästa tipset vi fått var en kille som tyckte vi skulle göra om Manolo.se till ”en blogg och uppdatera varje dag”. (Det är så Manolo.se fungerar i dag. Red. anm.)

ANNONS

Ni tipsar om parfym och olika märken, får ni betalt för det?

– Nej, det måste vara trovärdigt, därför har vi också haft svårt att sälja annonser. Redaktion och annonsförsäljning på samma ställe är knepigt att kombinera. Vi tar absolut inte emot pengar för att skriva artiklar. Jag och Tomas är journalister i botten, så samma principer gäller för hos oss som för vanliga tidningar.

Varför har ni sån koll då? Hur har ni lärt er allt?

– Man lär sig väldigt mycket på frågorna. Vi har inte benkoll på allting, men mer koll än de flesta av rena intressen. Hela idén till Manolo.se började när jag och Thomas diskuterade vad man borde kunna och inte kunna, och det skilde sig åt. Det jag tyckte att alla absolut kunde hade Tomas ingen aning om. Sedan har både Thomas och jag erfarenhet av jounalistiskt arbete, så även om vi inte vet exakt var Burberry säljs i Stockholm, så vet vi hur vi ska ta reda på det. Vi är snabbare på att leta upp och svara på sånt som privatpersoner inte själva orkar ta reda på.

Finns det några konkurrenter till Manolo.se?

– Det är dåligt med det, även internationellt. Många skriver om mode, men inte på det här sättet.

– Sen finns ju tidningar som Café och Slitz med tjejer på framsidan, men det håller inte vi på med. Jag tror att många inte vill vara en sån kille som köper en tidning med en naken tjej på. Det är nog största grejen, en självbildshistoria.

Varför då?

ANNONS

– Jag vet inte, många läser säkert de tidningarna, men det är inget man stoltserar med. Att prenumerera på Slitz ger fel signal. Även om de har bra modeartiklar så är det inte så kul med en snygg tjej på framsidan.

Varför inte?

– Det är lite grabbigt tror jag. Det grabbiga är kanske inte på väg ut, men i alla fall på väg att dela in sig i olika saker. Man måste inte köpa en tidning om bilar, blonda tjejer och mode i dag. Det räcker med en tidning som handlar om enbart mode.

– Det är inte självklart vad en man är längre, utan mer diversifierat. Man kan vara en man som gillar mode, eller som gillar bilar. Indelningen i olika delar är mycket större, det är nog därför Manolo.se funkar så bra. Timingen var avgörande. Just nu är intresset stort för nya produkter och det görs flera herrversioner av ansiktskrämer och annat.

Varför är killar mer intresserade av mode och utseende nu än tidigare?

– Jag tror att det har legat latent jättelänge. Det har varit ok att vara intresserad av gentlemannamässig stil, att glida runt som James Bond. Klassiskt manligt med en dry martini och smoking hela dan. Men det gör ju inte vanliga människor.

– Det har varit otroligt förknippat med homosexualitet och otroligt befriande att det släpper nu och att man kan njuta av snygga kläder.

Hur då?

ANNONS

– Sexualitet och intresse för mode har inget med varandra att göra. Det är helt ointressant. Och nu när den kopplingen släpper och folk vågar säga att de bryr sig om att jackan är snygg. Och slipper säga ”nej, jag är inte bög”. Det är så hemskt tröttsamt.

En på redaktionen tycker just att det är fjolligt med skönhetsråd till killar…

– Det är tröttsamt och jag tror att det går över. Det är så klassiskt manligt med nån James Bond eller Tarzan. Men ingen modern man relaterar till det längre, inte nödvändigtvis i alla fall. Lite trött, trött kritik.

– Vi var rädda att jobbiga homofober skulle komma in och kommentera på sajten. Men inte ens de orkar sånt längre.

Kommer vi se liknande smink- och hudråd till män som kvinnor i framtiden?

– Jag vet inte, sminkbiten kommer bli svår. Manligt smink har hittills handlat om att skyla och inte framhäva. Det ska inte märkas att man har makeup och det kommer sitta i. Jag kan nästan inte se när det skulle släppa. Men däremot kommer puder och foundation öka jättemycket bara inom det närmaste året.

– Dofterna var det första som var ok, det har inte varit för fjolligt. Och det har lett till att man kan ha mer än en tandborste och tandkräm i badrumsskåpet. Men smink är fortfarande en oerhörd tabugrej.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Fastigheter

Stockholms bostadspriser drar ifrån resten av landet

09 nov. 2025
sju
Spela klippet
Perfect Weekend

Stureplan får nya smaker: "Mycket pengar på väg in"

08 nov. 2025
ANNONS
ANNONS