Det VW-ägda tyska bilmärket har också känt av finanskrisen, men bolaget visar ändå klar vinst för 2009.
Mångmiljardvinst för Audi
Mest läst i kategorin
Audi skriver om fjolårsresultatet i ett pressmeddelande.
– Rörelseresultatet på 1,6 miljarder euro för 2009, visar att vi är bland de bästa i branschen även under svåra förutsättningar, säger Audi-chefen Ruper Stadler i pressmeddelandet.
Antalet sålda Audi-bilar minskade med 5 procent i fjol till 950.000, och intäkterna minskade med 13 procent till 30 miljarder euro.
Både rörelseresultatet på 1,6 miljarder euro och resultatet före skatt på 1,9 miljarder euro för 2009, innebär nästan halverade nivåer jämfört med 2008.
Inför framtiden satsar Audi fortsatt hårt med investeringar på 5,5 miljarder euro under perioden 2010-2012.
Realtid.se får tag på Eva-Maria Elstner som är informationschef för Audi i Sverige.
– Totalmarknaden gick ned ganska kraftigt i fjol även i Sverige, säger hon.
– Vår marknadsandel i Sverige som låg på rekordhöga nivån 5,83 procent för 2008, hamnade på 5,71 procent för 2009.
– Så vår marknadsandel backade något i Sverige i fjol, men vi höll oss i alla fall på en stabil nivå vilket var vårt mål för 2009.
– Vår strategi var att behålla lönsamheten och stärka varumärket både globalt och i Sverige.
– I Sverige innebar det att vi inte hoppade på tåget att gå ut med kraftiga rabatter, utan vi bestämde oss för att hålla en ”sund” prisstrategi i Sverige.
Och för 2010 är Audis mål att öka marknadsandelen från fjolårets 5,7 procent till 6,5 procent i år.
– Hittills har 2010 börjat väldigt bra. Vi ligger på en ackumulerad marknadsandel på 6,8 procent under januari och februari.
– Vi hade en väldigt stark orderingång i slutet av 2009, vilket har gett oss en bra start på året.
– Vi har starka förhoppningar om att nå – och kanske även överträffa vårt mål att nå en marknadsandel på 6,5 procent i Sverige i år.
– Audis marknadsandel i Sverige har haft en formidabel utveckling de senaste åren.
Så sent som år 2007 var Audis marknadsandel under 5 procent i Sverige.
– De senaste två åren har varit riktigt starka Audi-år.
– Vi har lanserat ett stort antal modeller.
Det är exempelvis Q5 , A5 och en ny A4.
På bilmässan i Genève nyligen hade Audi världspremiär för sin nya bilmodell A1.
– Det är en helt ny modellserie för oss som innebär att vi även är representerade i den minsta kompaktklassen också.
I dagsläget har Audi 34 olika bilmodeller inklusive A1, A3, A4, A5, A6 och A8.
– Och i höst kommer vi även att lansera A7.
– Vi kommer att öka till 42 modeller inom några år.
Audi har även modellerna Q5, Q7, R8, TT, samt S-versioner och RS-versioner.
På bilmässan i Detroit i fjol visade Audi en modell utifrån ett ”sportsback-koncept” som föraning om den kommande A7-modellen.
I höst kommer det mer information om A7.
På bilmässan i Genève låg Audis fokus på A1.
– Det var den första visningen av modellen för pressen någonsin.
Under Genève-mässan visade Audi även en elbilsversion av A1 kallad ”e-tron”.
– Vi har inga uppgifter om när produktionen av A1 e-tron startar, utan det var ett koncept som visades samtidigt som A1.
– Däremot kommer Audi att starta produktion av sin första e-tron modell 2012.
– Sammantaget var A1 en av Genève-mässans största nyheter.
Ännu så länge kan man inte köpa Audi A1 i Sverige.
– Vi kommer att starta ”förförsäljningen” under vecka 18, och lansera modellen i Sverige efter sommaren.
Bilen kommer att kosta från 158.000 kronor.
– Alla de fyra motorer som vi lanserar till Audi A1 från starten har ett koldioxidutsläpp på under 120 gram per kilometer, vilket gör att de blir miljöbils-godkända.
Vad gäller Audis sportigare modeller är R8 design- och prestandamässigt bilmärkets ”supersportbil”.
Den finns med en V8 på 420 hästkrafter eller V10 på 525 hästkrafter.
Med V8:an gör bilen 0-100 på 4,6 sekunder och en toppfart på 300. Med V10:an går 0-100 på 3,9 sekunder och toppfarten är kring 315.
Bilen kostar 1,1 miljoner kronor med V8:an, 1,4 miljoner med V10:an och 1,6 miljoner med V10:an och öppet tak.
Audi har även nyligen lanserat RS5 som är en ”ultra-sportig” version av A5.
– RS5 ser nästan ut som en A5, men har en betydligt starkare och större motor.
– Den utmärker sig
med andra detaljer exteriört och interiört.
– Det är en sportbilsversion av A5. RS-modellerna bjuder på extremt sportig körning samtidigt som de är ”vanliga” och användbara bilar.
Vid utvecklingen av den första RS-modellen, RS2, hade Audi ett samarbete med Porsche. Men numera är det är Audis eget dotterbolag quattro Gmbh som utvecklar RS-modellerna.
Audi A5 finns sedan tidigare som den sportigare S5-modellen, men RS5 är ännu ett strå vassare.
Sedan har Audi även RS6 och TT RS i sortimentet.
Nya versionen av Audis flaggskepp A8 lanseras nu i vår. Den har ännu inte kommit ens som S8-version, och någon ny S8 är inte bekräftad.
– Det dröjer i så fall något år, säger Elstner.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.