Del 1: Therese Kärrman är en av de nya mammtreprenörerna i Sverige. Hon startade företaget Splendid Baby för två år sedan. Då var sonen Tage nyfödd. Therese Kärrman vill nu fortsätta att expandera, trots att nästa barn är på väg.
Mammtreprenörer

Mest läst i kategorin

Innan Tage och Splendid Baby föddes bodde Therese Kärrman under flera år i London och jobbade som Photo Editor på tidningen Wallpaper. Hon flyttade sedan till New York, men reste hem till Sverige efter några månader då det visade sig att hon var gravid.
– När jag väntade Tage gick jag och köpte en barnvagn och stirrade mig blind på det trista gråa tyget den var gjord av. De flesta vagnar var bara gjorda av enfärgade tyger i grått eller blått. Då kom jag på idén att sy upp
ett eget överdrag till vagnen, säger Therese Kärrman.
Där någonstans föddes idén till Splendid Baby och tre månader efter Tages födsel startade företaget. Reaktioner lät inte vänta på sig. Therese fick positiv respons från både närstående och från andra mammor ute på gatan.
Hon började därför köpa in originaltyger från 60- och 70-talen och gav sig i kast med att sy överdrag till barnvagnar.
– Jag har alltid varit intresserad av mode och färger. Det är också en oerhörd kreativitet som släpps lös när man är gravid och det gäller att kanalisera det på något sätt. Man ser behov och får idéer, säger Therese Kärrman.
Barnvagnsöverdragen säljs skräddarsydda. Tanken är att de ska andas exklusivitet och flärdfullhet. Förutom överdragen säljer Splendid Baby även produkter som skötväskor, spjälsängsskydd och täcken. Dessa tillverkas i större kvantiteter och går ut till återförsäljare och butiker.
Hur är det att förena entreprenörskapet med att vara småbarnsförälder?
– Det gäller att planera sin tid. Företaget är någonting man får sköta så fort man har en minut över. Men det finns samtidigt många fördelar. Man blir tillgänglig för barnen på ett helt annat sätt när man driver egen firma, vilket är mycket lockande.
Hur ser framtiden ut för Splendid Baby?
– På lite sikt vill jag expandera. Än så länge är det ett litet företag, men i höst kommer en storsatsning på en ny kollektion. Jag vill också skaffa fler återförsäljare här hemma samt i storstäder som New York, San Fransisco, London och Tokyo. Men jag vill växa långsamt. Utmaningen är att ta företaget till nästa nivå, att våga satsa mer och blir mer etablerad i branschen.
Vad har du för råd till den som vill bli en mammtreprenör?
– Det finns en positivitet i att göra sin egen grej, samtidigt som det kan vara isolerande. Jag hade kanske försökt att hitta en partner som kan sporra och fungera som stöd. Jag tror också att det är viktigt att fokusera och inte göra för mycket olika saker till en början.
Vad är tanken med Splendid Baby?
– Jag vill föra in lite flärd i småbarnslivet. Jag vill inspirera till egen kreativitet och visa att det är okej att vara fåfäng även när det gäller barnprylar. Barn lär sig färger snabbt. Om barnet kan ligga och titta på ett mönster som inspirerar och stimulerar, istället för ett enfärgat tråkigt tyg, tror jag att det kan vara bra för barnets utveckling.
Jens Fransson
Frilansjournalist

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.