Del 3: Mammtreprenören Pilar Synning startade Bigbelly Mammakläder för sex år sedan. Och för mindre än två veckor sedan sålde hon företaget. "Jag vill ha mer tid med familjen. I lördags var första lördagen jag hade ledigt på sex år", säger Pilar Synning.
Mammtreprenörer


Med sig i bagaget har Pilar Synning lång erfarenhet inom klädindustrin. Under tidigt 90-tal jobbade hon bland annat för Hennes & Mauritz i Belgien och hjälpte till att etablera HM-butiker i landet. Hon har även jobbat som sekreterare åt en advokatbyrå i Stockholm.
– Där väcktes idén om att starta Bigbelly. Jag hade många kollegor som var gravida och såg jag vilket behov det fanns av mammakläder. På den tiden var det inte heller någon butik i Stockholm som sålde kläder för gravida, säger Pilar Synning.
Det var i slutet av 90-talet och Bigbelly startades september 1999. Pilar Synning började importera mammakläder från USA. Kläderna såldes i butiken på Karlavägen i Stockholm, via Internet och till grossister i bland annat Sverige, Norge, Finland och Spanien.
Numera designar Bigbelly egna kläder och tillverkningen sker i Östeuropa. Genom bra och väl inarbetade kontakter med fabrikerna kan ledtiderna från ritbord till färdig produkt hållas på ett minimum.
– Det tar sex veckor från ritbordet till att kläderna finns i butik, säger Pilar Synning.
Big Bellys slogan har hela tiden varit ”Mammakläder i rena moderna linjer”, vilket innebär att kläderna ska följa kroppen och ha bra passform. Kläderna ska inte vara onödigt stora på de delar av kvinnokroppen som inte växer vid graviditet.
– Vår slogan är viktig. Kläder som sitter bra och som det går att växa i är ett måste, säger Pilar Synning.
Trots att företaget nu är sålt jobbar Pilar Synning kvar och har fortfarande en central roll. Hon sköter bland annat inköp och design.
– Anledningen till att jag sålde var att företaget skulle kunna växa ytterligare. Jag har hållt det ganska litet, men det finns potential att expandera, säger Pilar Synning.
Och Bigbelly ligger nu i startgroparna för att ta nästa kliv i utvecklingen. Bland annat görs en satsning på internetbutiken och på att få in nya kunder på grossistsidan.
Hur ser höstens mammamode ut?
– Färgmässigt är det mycket brunt som gäller. Jeans är väldigt inne och stickade polotröjor är en klassiker.
Vad har du lärt dig under dina sex år med Bigbelly?
– Otroligt mycket. Jag har lärt mig att ta tag i saker, kavla upp ärmarna och jobba vidare vid motgångar. Jag har gjort allt från att spika upp hyllor i butiken till att sköta kontakten med tillverkare, någonting som har stärkt mig. Jag känner mig oerhört nöjd och stolt över vad jag har åstadkommit.
Vad hade du gjort annorlunda?
– Jag hade kanske försökt att koncentrera mig mer på det jag är bra på. En tid hade jag till exempel även barntillbehör i butiken, men jag tror det gäller att nischa sig.
Några andra viktiga lärdomar?
– Jag har haft två bra mentorer inom textilbranschen som jag har kunnat bolla idéer med. Det har varit mycket värdefullt. Att ha mentorer gör att man slipper gå på de värsta minorna och får möjlighet att ta del av deras kontaktnät.
Hur tycker du att småföretagarklimatet är i Sverige?
– Sådär. Det finns för lite förståelse från myndigheternas sida. Regler och förbud gör det till exempel kostsamt och svårt att anställa. Eftersom jag haft ett litet företag har jag varit jätterädd att hamna fel. Om personalen till exempel blir sjuk slår det hårt.
Kan du tänka dig att starta ett nytt företag i framtiden?
– Absolut. Jag är en entreprenör.
Jens Fransson

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.