Realtid

Mammtreprenörer

administrator
administrator
Uppdaterad: 09 sep. 2005Publicerad: 09 sep. 2005

Del 2: Susanne Histrup är tvåbarnsmamman som är på väg att bli en framgångsrik mammtreprenör. Genom företaget Baby Jams importerar hon babyprodukter från USA till den skandinaviska marknaden."Det fanns ett glapp i marknaden som jag utnyttjade", säger Susanne Histrup

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Innan hon blev mammtreprenör jobbade Susanne Histrup bland annat på mediebyrån Fastbridge och som marknadsansvarig på klädföretaget Mulberry. Men tankarna på eget företag har alltid snurrat i bakhuvudet.

– Känslan av att jag vill vara min egen har alltid funnits där. Jag kommer från en familj med entreprenörer, säger Susanne Histrup.

Baby Jams bildades i januari och inriktar sig på att importera produkter som ska underlätta vardagen för både barn och föräldrar. Och det har gått fort framåt för företaget. Redan i februari blev kedjan Waynes Coffee återförsäljare för mugghållaren Stroll´r Hold´r, som kan fästas på alla typer av barnvagnar. Därefter har fler återförsäljare knutits till företaget och produktsortimentet utökats med bland annat skötväskor, solskydd, speglar och dörrstoppare.

Baby Jams importerar sina produkter från USA. Affärsidén är att hitta smarta, innovativa och funktionella produkter som ännu inte finns på den skandinaviska marknaden.

– Jag köper av företag i USA som själva startades av mammtreprenörer på 80-talet, säger Susanne Histrup

Baby Jams är ett riktigt familjeföretag. Dottern Amanda och sonen Max ingår som produkttestare i företaget.

– Jag testar alla produkter på mina barn innan jag bestämmer mig för att börja importera dem. Jag måste känna att jag kan stå för produkten innan jag börjar sälja den, säger Susanne Histrup.

Än så länge inriktar Baby Jams sin försäljning mest på Stockholmsområdet. Men Susanne Histrup vill utveckla återförsäljarnätet och kommer snart att bredda horisonten.

ANNONS

– Max ska börja på dagis i nästa vecka och det ger mig mer tid att träffa återförsäljare.

Förutom det svenska återförsäljarnätet blickar Susanne Histrup även på de nordiska grannländerna. Baby Jams har nämligen försäljningsrättigheter för hela Norden. Vi sidan av de 15 återförsäljarna i Sverige finns även en i Norge. Men i övrigt är den Skandinaviska marknaden oexploaterad.

– Men jag inriktar mig på ett land i taget, säger Susanne Histrup.

Vad tror du om utvecklingen för Baby Jams?

– Jag tror att det finns stora möjligheter att gå vidare med företaget. På sikt vill jag bredda sortimentet och jag letar ständigt efter nya produkter. I takt med att mina barn växer vill jag även sortimentet ska spegla detta. Just nu säljer jag produkter för barn mellan noll och tre år men vill utöka efterhand.

Är du förvånad att ingen kommit på idén med att importera den här typen av produkter tidigare?

– Ja, lite förvånad är jag nog. Kanske har människor sett möjligheterna tidigare, men inte vågat ta språnget.

Hur bestämmer du vilka produkter som du ska satsa på?

ANNONS

– Det gäller att ha lite känsla för trenderna i samhället. Jag hämtar också inspiration och idéer från magasin och tidningar. Internet är en annan stor källa till information. Jag tror också mycket på magkänsla och testar ju alla produkter själv innan jag bestämmer mig.

Vilka produkter är populärast?

– Mugghållaren är en storsäljare. Solskyddstältet och en bärbar toalettsits för barn är två andra produkter som säljer bra.

Varför tror du att det är en boom med mammtreprenörer just nu?

– Mammorna i min generation är välutbildade och karriären går ofta hand i hand med familjen. Att starta eget företag stimulerar samtidigt som det gör det lättare att ta hand om familjen. En av de stora fördelarna är att det är lättare att styra över sin egen tid. Det finns också ett stort intresse bland nyblivna mammor att bli mammtreprenörer. Men det gäller att våga ta språnget och våga ta risker.

Jens Fransson

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS