Var tredje svensk letar efter nytt jobb på fejan eller Linkedin.
Linkedin om höginkomsttagaren själv får välja.
Mest läst i kategorin
Allt enligt en undersökning från IT-bemanningsföretaget Peak-IT. Men det finns en tydlig skillnad i vem som använder vad.
Bland låginkomsthushåll med en inkomst på maximalt upp till 250.000 kronor per år har Facebook sina största anhängare för jobbletande. Inom denna grupp tycker 21,1 procent att Facebook är det viktigaste sociala verktyget för att söka jobb alternativt orientera sig på arbetsmarknaden. Medan endast 5,2 procent anser samma sak om Linkedin. Övriga sociala medier hamnar på nära 50 procent.
Inom låginkomstgruppen har även 17,2 procent sökt jobb via sociala medier och ytterligare 11 procent har kombinerat sitt jobbsökande med att orientera sig på arbetsmarknaden.
Bland hushåll med en inkomst på över 750.000 kronor tycker 43,9 procent att Linkedin är viktigast, medan endast 5,3 procent använder Facebook för just det ändamålet.
För övriga inkomstgrupper ligger siffran på 9,3 procent respektive 11,7 procent.
Flitigast alla kategorier att använda sociala medier för att söka jobb eller orientera sig på arbetsmarknaden är personer i åldern 18-24 – 40,1 procent.
Undersökningen visar även att 60-plussare använder sociala medier för att leta jobb eller se vad som är på gång på arbetsmarknaden.
Peak-IT:s undersökning genomfördes av iNFACT och drygt 1.000 personer har intervjuats.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.