Globala M&A-nätverk får snarlika namn.
Lika som bär?
Mest läst i kategorin
Nätverket M&A Europe byter namn till M&A Worldwide, enligt ett pressmeddelande.
Numera finns åtskilliga världsomspännande allianser inom M&A för att backa upp lokala spelare med ett internationellt nätverk.
M&A Europe, numera alltså M&A Worldwide, bildades 2004 och har 40 partners i 36 länder.
Ett annat nätverk, M&A International, har funnits sedan 1980-talet och har ett liknande upplägg, och numera även ett liknande namn.
Men, ingen av nätverkens svenska partners verkar se en eventuell namnförväxling som något problem.
–Det nya namnet reflekterar bättre vår geografiska spridning eftersom vi inte bara finns i Europa. Jag tror absolut inte att det blir något problem. Nätverken är inte överlappande på något sätt, säger Jonas Ljungström som är chef för M&A på Stockholm Corporate Finance, som är M&A Worldwides svenska partner.
Anders Ingler, vd på Avantus som är svensk partner i det globala nätverket M&A International, ser inte heller namnförväxling som något direkt problem.
– Det var nytt för mig att de skulle byta namn, men jag tror inte att det leder till några problem. Vårt primära varumärke är Avantus, även om vi har vårt globala nätverk i ryggen. Varumärket M&A International används framför allt i statistik, säger han.
Thomas Karlsson vd och delägare på Arctos, som är medlem i nätverket Global M&A Partners, har en lite annan syn på saken.
– Visst kan det vara ett problem att M&A-nätverken har likartade namn. Det finns ju otroligt många sådana här allianser nu. Men vi försöker framför allt framhålla Arctos som vårt varumärke. Sedan vet våra kunder att vi har ett internationellt nätverk i ryggen, säger han.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.