Snurrigt plagiat till domstol.
Lika som bär
Mest läst i kategorin
Amerikanska Clearwire har planer på att börja sälja smartphones i direkt konkurrens med svensk-japanska samarbetet Sony Ericsson.
Lanseringen försenades under hösten. Nu passar Sony Ericsson på att försöka skjuta hela projektet i sank.
Orsak: Clearwires ”swirl” är ”förvirrande lik” den egna snurran. Det officiella namnet på den egna logotypen är ”Sony Ericsson Spere with Swirl Artwork”.
Sony Ericsson kräver nu 150.000 dollar, motsvarande en miljon kronor, i ersättning av Clearwire – det ska motsvara vad Sony Ericsson förlorat och Clearwire vunnit hittills. Dessutom kräver man betalt för advokater och eventuella rättegångskostnader.
I en stämningsansökan som lämnades in till en amerikansk domstol den 14 januari visar advokaterna upp bilder på logotypens placering på Sony Ericcsons egna mobilmodell Xperia och på motsvarande ”mockup” från Clearwire.
Sony Ericsson hävdar att man spenderat 40 miljoner dollar på att marknadsföra logotypen under de senaste två åren på egna hemsidan, med banners på andra webbplatser, genom köpta sökord hos Google, Yahoo och MSN och genom Twitter och Facebook.
– Vi kommenterar inte eventuella stämningar, säger Sony Ericssons talesperson Gustaf Brusewitz till Realtid.se. Advokaterna har inte heller velat kommentera.
Operatören Clearwire säljer mobilt bredband under eget varumärke och tillsammans med större spelare som Sprint och Comcast. Verksamheten finns i USA, Irland, Belgien, Spanien och Danmark.
Sony Ericsson rapporterar fjärde kvartalet 2010 torsdag morgon.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.