Realtid

Länsförsäkringar Bank - bästa betyg

administrator
administrator
Uppdaterad: 03 okt. 2005Publicerad: 03 okt. 2005

Bland storbankerna är det fortfarande Handelsbankens kunder som är mest nöjda med sin bank. Men räknar man in alla banker får Länsförsäkringar Bank högst betyg.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Trading Direkt

Asmodee sätter spelmarknaden i fokus på börsen

07 feb. 2025

Det visar årets granskning av bankmarknaden som Svenskt Kvalitetsindex, SKI, gjort.

Enligt SKI har bankkunderna blivit allt mer nöjda med bankerna, medan företagskunderna ger ungefär samma betyg till sin bank som de gjorde i förra årets undersökning.

Topprankade Handelsbanken, som haft förstaplatsen sedan SKI började sina undersökningar 1989, höjer sin förtroendesiffra i år från 71,1 till 72,7. Men avståndet till de andra storbankerna krymper.

Föreningssparbanken, FSB, hamnar även i år på andra plats på privatmarknadsrankingen och har förbättrat sin kundnöjdhetssiffra från 66,8 till 69,2. Därmed har FSB knaprat in på Handelsbanken rejält, jämfört med förra året.

Det samma gäller trean SEB som ökat från 65,3 till 68,4. Fyran Nordea ligger kvar på fjärdeplatsen, men har förbättrat kundnöjdheten från 64,9 till 67,4 i årets undersökning.

Därmed har snittvärdet för kundnöjdhet hos de fyra storbankerna höjts med 2,5 procentenheter till 70,3 och det är den högsta siffran hittills, enligt SKI.

Men de verkligt nöjda kunderna har Danske Bank, Sparbankerna, Sparbanken Finn, Länsförsäkringar Bank, Skandiabanken och Ica Banken. Här landar betyget på kundnöjdhet på från 71,7 till 76 enligt SKI.

Kvinnorna är fortsatt mer nöjda med sin bank än männen och ju äldre kunderna är desto nöjdare är de med sin bank.

ANNONS

Men alla kunder är inte nöjda. Nästan var femte kund anser sig ha haft anledning att klaga på sin bank och två av tre kunder som anser sig ha haft anledning att klaga har också gjort det.

Bland storbankerna ligger andelen klagande kunder relativt konstant på 10-11 procent. Sparbankerna har lägst andel och Danske Bank högst med 14,5 procent.

Omkring hälften av alla privatkunder använder huvudsakligen Internet i sina kontakter med banken. Det är en ökning med fem procent sedan förra året och med nio procent under de två senaste åren.

TT

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS