Realtid

”Kvinnor inom reklam är skit”

administrator
administrator
Uppdaterad: 21 okt. 2005Publicerad: 21 okt. 2005

Detta uttalande gav reklamgurun Neil French från Ogilvys ägare WPP kicken. Därmed tvingades en av världens största kommunikationskoncern ta ställning mot könsdiskriminering.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Trading Direkt

Asmodee sätter spelmarknaden i fokus på börsen

07 feb. 2025

WPP:s reklamguru har fått avgå efter ordagrant ha sagt under ett seminarium att kvinnor inom reklam är ”skit”. Ett uttalande som han bittert fick äta upp då både kollegor och ledning vände sig emot honom.

Neil French har länge betraktats som ”gudfadern” inom världens näst största marknadsföringskoncern.

Före det var Neil French världsomfattande ledare över Ogilvy & Mather.

Under ett framträdande i Toronto denna månad fick han frågan varför så få kvinnor tjänstgjorde som chefer på reklambyråer. I tidningen, Advertising Age, stod det att Neil French hade svarat ” Kvinnor kan inte nå toppen därför att det inte förtjänar det. De är skit”.

Nancy Vonk, en kvinnlig chef på Ogilvy i Toronto manade kvinnor att bli ”rasande” till Neil French uttalande. Hon var särskilt upprörd över hans antydande att kvinnor inte vill jobba över.

– Vad som slog mig så hårt, var att han beskrev en grupp kvinnor som var alltifrån mesiga. Han uttalande visar även vad många äldre män inom organisationen egentligen tänker, säger hon i ett uttalande.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS