Realtid

Kundtjänst-smäll för Cristina

administrator
administrator
Uppdaterad: 08 mars 2010Publicerad: 08 mars 2010

Kundtjänst-bolaget Transcom där Cristina Stenbeck är huvudägare via Kinnevik, har haft fel i bokföringen. En finanschef har avgått och Transcom-aktien var måndagens förlorare på börsen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vid 17-tiden på måndagen hade Transcoms båda aktieslag fallit med 8-9 procent, och de var därmed dagens sämsta aktier.

Redan under morgonen före börsens öppning gick bolaget ut med ett pressmeddelande om att korrigeringar gjorts i bokföringen för fjärde kvartalet 2009 och helåret 2009.

Av pressmeddelandet framgår att bolaget i mitten på februari upptäckte att bokföringen var felaktig för bolagets verksamhet i Nordamerika och Asien.

Det var finanschefen för dessa regioner som medvetet dolde information för både bolaget och dess revisorer, står det.

Agerandet ledde bland annat till att lönekostnaderna underskattades.

Efter en korrigering har kostnaderna ökats med 2,3 miljoner euro, vilket försämrat resultatsifforna i motsvarande mån.

Finanschefen har sparkats och en särskild utredning har visat att felen är begränsade till detta.

Något bedrägeri
har inte hittats i samband med finanschefens agerande.

ANNONS

– Vi vill understryka att det här är en isolerad händelse, säger Transcoms vd Pablo Sanchez-Lozano i pressmeddelandet.

– Det har med en enskild person i Nordamerika och Asien att göra.

Enligt Sanchez-Lozano ansåg Transcom redan tidigare att bolaget hade rätt kontrollfunktioner i organisationen för att sådana här händelser inte skulle kunna uppstå.

– Men nu har vi vidtagit ytterligare åtgärder för att undvika att det här inträffar igen.

Det innebär exempelvis att det kommer att göras dagliga avstämningar mellan verksamheten och bokföringen.

Som helhet anser bolaget att det inträffade har haft en begränsad inverkan, enligt pressmeddelandet.

Transcoms verksamhet är att sköta kundtjänst-funktionen åt utomstående företag. Transcom håller även på med inkasso-verksamhet.

Realtid.se får tag på Transcoms investor relations-kontakt Alexandra Dahan.

ANNONS

Någon kommentar till det inträffade?

– Vi är ganska tydliga i pressreleasen med vad som hänt.

– Man kan även lyssna på vår telefonkonferens, där det framgår ganska klart.

– Vi hade en enorm tillväxt i Nordamerika under fjärdekvartalet.

– Jämfört med tredje kvartalet var det en tillväxt med 27 procent för intäkterna.

– Det har satt en enorm press på olika saker.

– Det är väl därför som det här har gått som det har gått, även om missen inte ägt rum under särskilt lång tid.

Borde ni inte ha kunnat upptäcka detta centralt inom Transcom?

ANNONS

– Vi har koll på siffrorna, men vi har inte haft så mycket att jämföra med.

– Vi har interna kontroller, men har inte haft så mycket att jämföra med för att veta vad som är en normal kostnadsmarginal.

Dahan hör av sig i efterhand via mejl:

”With regards to your question in the article ’Borde ni inte ha kunnat upptäcka detta centralt inom Transcom?’, I would like to clarify what I said and the reason for not detecting this earlier.

We are performing an audit of our North America & Asia Pacific accounting processes and have the right controls in the areas were we have detected weaknesses.

Despite of our sound business controls in place, these errors and manipulations have gone unnoticed as the business was developing fast, was not yet at run rate but in the middle of an aggressive ramp up phase and we did not have a reference point to perform the usual sanity checks and internal benchmarks.

Also let me develop further my comment on the growth in Q4 compared to Q3 and the pressure experienced relating to this.

The dynamics in North America & Asia Pacific Region throughout Q4 have been demanding as we grew sequentially 27% on revenue in the quarter.

ANNONS

We experienced ramp up of three new customers, supported by the opening of three new sites, hiring new management teams, training new agents and implementing new infrastructure.

The complexity of this fast ramp up was increased by clients changing their ramp up plans through the quarter and other clients facing strong seasonal volumes in Q4.”

Dahan svarade även på vissa frågor i mejlet:

What was the name of the regional CFO?

– We cannot disclose former employee’s private information.

Have you taken legal actions against him? Will he go to jail or pay fines, or does he get any other punishment legally?

– We will not be able to make any further comments on the actions taken by the Company in respect to this.

Comment about the sharp decrease of the stock price of Transcom today? Is it motivated?

ANNONS

– We can’t comment on the stock trading.

What future opportunities do you see for the company ahead?

– Our CEO mentioned last quarter: ”I remain confident that Transcom has the opportunity to generate growth from our existing customers and with future customers in the market and that we can expand margins through the journey that we began last year. We remain focused on executing our strategic priorities ”, and the outlook has not changed.

What financial targets do you have?

– We don’t provide any guidance or financial targets at this stage.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]