Realtid

"Kunden ska vara nöjd när vi lägger på luren"

administrator
administrator
Uppdaterad: 11 feb. 2011Publicerad: 11 feb. 2011

Med större databaser och bättre kundbemötande ska bröderna Isacsson från Jönköping skapa Sveriges bästa söktjänst för företag.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

2004 köpte Jönköpingsbröderna Jonathan och Aaron Isacsson en sajt av en entreprenör i Älmhult för närmare 15 miljoner kronor. Nu etablerar de ett kontor i Stockholm och räknar i ett första skede med att anställa 50 medarbetare.

Expansionsplanerna innebär att 121.nu närmar sig sökjättar som Eniro.

– Det är klart att vi är konkurrenter, men jag tycker inte att det ska hindra ett samarbete, säger vd Jonathan Isacsson.

121.nu gör sig nu ogenerat hemmastadda i nya lokaler vägg i vägg med Bonnierkonkurrenten Bisnodes informationsbolag.

Förra året landade 121.nu:s försäljning på 39 miljoner kronor. Året dessförinnan på 25 miljoner kronor. I år räknar Daniel med att Stockholms-etableringen ska bidra till att man omsätter åtminstone 60 miljoner kronor.

Antalet besökare på 121.nu har legat kring 140.000 i veckan i flera år enligt branschindex KIA. Det är lite mer än exempelvis österrikiska 123peoples motsvarighet för privatpersoner, men mindre än vad allabolag.se har idag. Och naturligtvis långt mindre än drakar som Eniro.

Samtidigt växer utbudet av detaljinformation om svenska bolag och personerna bakom vilket öppnar upp för stora satsningar. Idag köper 121.nu data direkt från Bolagsverket, Skatteverket, SCB och andra myndigheter. Allt som företagen måste rapportera till staten finns redan på sajten. Hur mycket vd tjänar och hur det ser ut där styrelseordförande bor. En karta över ägarstrukturen. Hur mycket bolaget har exporterat och hur mycket man har fakturerat olika myndigheter.

Vad som tidigare krävde timmar i telefon och dyra abonnemang hos företag som Ratos och Bonniers informationsgrupp Bisnode är gratis hos 121.nu.

ANNONS

Enligt vd Jonathan Isacsson har små och medelstora företag över hela landet fått upp ögonen för att de kan locka till sig nya kunder genom att marknadsföra sig på sajten.

Men det finns utmaningar. Medan landets småföretag satsar alltmer på att hålla koll på sitt rykte via sajter som just 121.nu blir sajterna själva föremål för påhopp.

För att komma runt problematiken och hålla så gott rykte som möjligt arbetar 121.nu uteslutande med egna säljare. Andra hyr in säljare från telemarketingbolag. Det tror säljchefen hos 121.nu Daniel Måledal är negativt för dem:

– Alla som pratat med oss ska vara nöjda när de lägger på luren. Inhyrda säljare tar sällan samma ansvar för kundrelationen, säger han.

Men 121.nu brottas ändå med sitt rykte. Googles sökmotor ger många förslag som är till nackdel för företaget. Och hur bra man än blir så ligger ju ändå informationen många gånger kvar på nätet under lång tid, konstaterar vd Jonathan Isacsson.

– När man har så mycket kunder är det alltid någon som vill avreagera sig, säger han.

Han tycker ändå att det mest verkar handla om oseriösa forum och privata bloggar. Han vill akta sig för att överdriva problematiken, men vill samtidigt heller inte tysta ned kritiken:

– Vi lever i ett fritt land, i ett bloggsamhälle. Alla som vill får skriva, säger Jonathan Isacsson.

ANNONS

För att ytterligare förbättra synen på bolaget tillämpar 121.nu på eget initiativ samma regler som då en privatperson handlar något per telefon. Hos 121.nu har alla ångerätt – också företagskunder.

– Samtliga som vill makulera en order har den rättigheten hos oss, säger Jonathan Isacsson.

121.nu bandar heller inte samtal för att använda som bevis mot kunder som inte vill betala.

– Ingen ska behöva betala något mot sin vilja, säger säljchefen Daniel Måledal.

Genom etableringen i Stockholm vill 121.nu först stärka sin position på den svenska marknaden. På sikt hoppas man kunna expandera utomlands.

I skrivande stund testkör 121.nu i Rumänien. Exakt hur det går återstår att se. Det kan visa sig svårt att förverkliga samma koncept i länder där myndigheter kanske inte får, vill eller ens kan sälja data om personer och företag, resonerar Jonathan Isacsson.

Någon försäljning av företaget är inte att vänta inom det närmaste. Jonas Hillström, då ansvarig för Eniros samarbeten, ringde till Jonathan Isacsson förra året. Men än så länge handlar det bara om utbyte av tjänster, inte om förvärv.

– Vi är inte intresserade av att sälja. Ingen exit, ingen börs, säger Jonathan Isacsson.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]