Konsumentombudsmannen anser att Schibsted-ägda Mitt Bolån överdriver amorteringskravets effekter i en annons.
Kritik mot Mitt Bolåns annonsering
I en annons i Aftonbladet uppmuntrade låneförmedlingstjänsten Mitt Bolån konsumenter att inför amorteringskravet se över sina bolån och låta tjänsten ta "snacket med banken". Det föll inte i god jord med Konsumentombudsmannen (KO).
Myndigheten anser att reklamen ger en uppblåst bild av effekterna av amorteringskravet. Den anser också att det är sannolikt att konsumenters förmåga att fatta välgrundade beslut påverkas av annonsen, som därmed betraktas som otillbörlig av KO.
"Konsumentverket anser att marknadsföringen ger intryck av att det kommande amorteringskravet kommer att få betydande konsekvenserna för konsumentens befintliga bolån eller en framtida flytt av konsumentens befintliga bolån till en annan kreditgivare", skriver KO enligt Dagens Industri.
Bolaget får till den 23 maj att yttra sig över sin annons.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet




