Att vara kreatör handlar inte enbart om att vara bra på det man ska skapa.
Kreatörer lär sig driva företag

Mest läst i kategorin
Därför har KK-stiftelsen – Stiftelsen för Kunskaps – och Kompetensutveckling – nu gått in och finansierar en spetsutbildning i entreprenörskap för kreatörer.
Kreatör +, som utbildningen heter, görs i samarbete med högskolorna i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Anna Rygård är projektledare för Kreatör+:
– Högskolor och andra utbildningsanstalter för kreatörer av olika slag, är mestadels väldigt bra på att utbilda i själva kreatörskapet. Men ger knappast något utbildning alls i konsten att driva ett framgångsrikt företag runt sitt kreerande, säger hon. Det är den luckan vi hoppas kunna fylla med den här spetsutbildningen. Men det är inte en utbildning för nyföretagare. Utan för dem som varit igång ett par år och kommit över den elementära delen av företagsbildandet.
– Det är sammanlagt fyra högskolor i landet, tillsammans med tre av upplevelseindustrins mötesplatser som står för, man måste säga, det unika samarbete som gjort den här utbildningen möjlig.
Att det fanns ett stort behov av en ny utbildning i entreprenörskap, en utbildning speciellt utformar för kreatörer och deras behov, framkom tydligt i en studie som KK-stiftelsen presenterade i december 2005. Nätverket för akademier och näringsliv vid landets mötesplatser för upplevelseindustrin har gjort samma bedömning.
– Kort sagt, konstaterar Anna Rygård. Landets kreatörer var i stort behov av att lära sig driva företag på ett effektivare sätt. KK-stiftelsen fann behovet så pass angeläget att man beslutade att stå för det ekonomiska.
– Det betyder att själva utbildningen är helt kostnadsfri för deltagarna. Resor och uppehälle måste de själva bekosta, men undervisning och kursmaterial är alltså gratis.
När ansökningstiden för utbildningen gick ut den 15 maj i år, visade det sig att behovet av den här typen av påbyggnadskunskap var minst lika stort som man antagit. Av ett par hundra sökande togs 18 ut. Den slutliga gallringen gjordes genom personliga intervjuer. Gruppen består av kreatörer inom form och design, konsthantverk och marknadskommunikation sam media och mode. Bland deltagarna finns också två från reklambranschen samt en arkitekt.
Upptakten för utbildningen sker i Malmö den 3 september. Den omfattar sammanlagt 15 kursdagar fördelade på fem utbildningsblock. Geografiskt alternerar man mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.
Varje deltagare får dessutom tillgång till en personlig coach i anslutning till de olika utbildningsblocken.
– Förutom att förmedla de vedertagna grundförutsättningarna för att driva ett framgångsrikt företag, säger Anna Rygård, kommer kursens föreläsare också att anknyta till deltagarnas personliga situation. Varje kursdeltagare har uppmanats att ha med sig ett eget case som används som exempel på lyckat entreprenörskap.
Kreatör + är ett pilotprojekt.
– Vi kommer efter avslutad utbildning att göra en utvärdering, säger Anna Rygård. Förhoppningen är naturligtvis att det ska leda till en fortsättning.
– Det har ju redan nu visat sig att behovet är stort.
Per Ericson
Frilansjournalist