7 av 10 träffar "inte alls" kärleken där.
Konsumentverket tror inte på kärlek via nätet
Mest läst i kategorin
Det hävdar Konsumentverket i en färsk bedömning av marknadsföringen från www.firstdate.com.
”70 % av Firstdates guldmedlemmar träffar någon att tycka om!” Så försöker datingsajten Firstdate locka nya medlemmar via webbplatsen.
Men nu har Konsumentverket tagit emot ett antal anmälningar från personer som känner sig vilseledda kring marknadsföringen. Anmälarna menar också att det har varit mycket svårt att komma i kontakt med bolaget.
Efter vad Konsumentverket uttrycker: ”en noggrann kontroll av webbplatsen” har myndigheten inte hittat något stöd för påståendet att 7 av 10 verkligen träffar någon att tycka om med hjälp av företagets guldmedlemskap.
Verket gillar heller inte uttrycket ”månadsmedlemskap”. Enligt myndigheten finns en uppenbar risk att konsumenten inte förstår att det är fråga om ett tillsvidareabonnemang med en viss uppsägningstid, Firstdate använder nämligen en uppsägningstid på 90 dagar. Och debiteringen sker månadsvis via medlemmarnas betalkort.
Konsumentverket slår även ned på att företaget kallar sig: ”Skandinaviens populäraste datingsida!”
Verket hävdar att det är upp till näringsidkaren, i det här fallet Firstdate, att styrka sina påståenden i marknadsföringen. Men här gör alltså verket bedömningen att det finns något stöd för påståendena och att informationen därför är: ”vilseledande”.
Verket menar också att då information av den här typen har stor betydelse för om en konsument väljer att bli medlem på en datingsida eller ej är det sannolikt att informationen påverkar konsumentens förmåga att fatta ett välgrundat beslut. Därför är informationen att anse som: ”otillbörlig”.
Företaget har fram till den 15 februari på sig att komma in med sitt yttrande och verket föredrar naturligtvis ”frivilliga rättelser”.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.