Realtid

Konsultsatsning i lågkonjunkturen

Helene Rothstein
Uppdaterad: 18 aug. 2009Publicerad: 18 aug. 2009

Den anrika konsultfirman Cepro går ihop med unga Propool för att erbjuda fler tjänster i sämre ekonomiska tider.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tillsammans med Cepro bildar Propool den nya enheten Cepro – Finance & Business Performance. Syftet är att skapa bättre erbjudande gentemot CFO och ekonomifunktionen.

– Enkelt uttryckt går det ut på att hjälpa ekonomicheferna till att skapa bättre och mer effektiva organisationer, säger Marcus Hansson.

Marcus, tillsammans med Åke Magnusson som är en av Cepros grundare, är ansvarig för det nya affärsområdet vars syfte även är att se över lönsamhetsstyrning och kostnadskontroll.

Både i korta och längre perspektivet försöker konsultbolaget att identifiera vart bolagens pengar tar vägen.

– Vi försöker också utveckla en långsiktig metodik i organisationen så att den självmant kan jobba med effektivisering i framtiden, säger Marcus Hansson.

– I dag funderar man mycket på hur man kan jobba mer kostnadseffektivt. En del företag har svårt att ringa in vad som kostar pengar, det hjälper vi till att identifiera.

På ett administrativt plan ser de över hur administrationen dels ska kosta mindre pengar samt hur ekonomiavdelningen bättre kan serva den övriga affärsstrukturen.

Propool startade Marcus Hansson tillsammans med en tidigare kollega för snart två år sedan.

ANNONS

Att gå ihop med Cepro är närmast något som har vuxit fram, säger han.

– Vi har samarbetat med Cepro under lång till. Vi märkte att vi inom Propool inriktade oss mer och mer på Management Consulting inom Ekonomi & Finans och det föll sig snart naturligt att vi blev en tjänst inom Cepro istället.

Han ser ljust på Cepro Finance & Business Performance i finanskrisens spår.

– Vi ser att väldigt många konsultbolag har det ganska tufft men vi har förmånen att det går ganska bra. Vi har sett ett stort intresse även under hösten.

Vad är hemligheten bakom det?

– Vi jobbar med den typen av besvärliga frågor som man tvingas ta i när det är sämre efterfrågan på marknaden. Viktigt är också att
ha kunder som har ett långsiktigt perspektiv på sina utvecklingsinsatser och
som vi bygger långsiktiga partnerrelationer med.

Att effektivisera processerna inom ekonomifunktioner efterfrågas i allt högre utsträckning, menar Anders Ljung på Cepro.

– Vi har nu fått in ett väldigt kompetent gäng inom fackområdet.

ANNONS

Ljung antar att de interna processerna inte fått tillräckligt mycket uppmärksamhet tidigare och att områdena inom företagen ofta har höga krav på att leverera vilket leder till att de inte hinner med att själva se över sina processer. Tidsbristen leder till att det kan vara svårt att få överblick och att de därför är i behov av extern hjälp.

Cepros främsta konkurrenter är stora internationella konsultbolag som Accenture.

– För 20 år sedan dominerades den svenska marknaden av svenska konsultbolag. Men nu är det nästan bara internationella bolag som kommer i stora team. De är säkert jätteduktiga men vi jobbar på ett annat sätt genom att utveckla och designa speciallösningar.

Anders Ljung anser att de internationella jättarna generellt sett har utvecklat en slags anglosaxisk standarlösning som inte alltid passar in på den skandinaviska marknaden.

Även om Cepro backade kraftigt i fjol så menar Ljung att nu är det business as usual.

– Vi hade några stora uppdrag som tog slut vid årsskiftet. Nu ser vi att efterfrågan steg igen. Det är ingen extrem boom men vi upplever en normal marknad.

Vad beror det på?

– I sämre tider måste bolagen få hjälp med att trimma och finslipa sina strategier.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS