Realtid

"Kompetensen varierar"

administrator
administrator
Uppdaterad: 11 dec. 2008Publicerad: 11 dec. 2008

Skattebetalarna betalar miljoner för biljettsystem som aldrig blir klara medan uppstickare passar på att sko sig. Kalmar Länstrafiks vd Karl-Johan Bodell känner inte till att hans nya leverantör – den andra på en vecka – går med förlust.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Svenska Payex köpte konkursade CPT Nordic i fredags. Payex är experter på kortbetalningar och har ingen erfarenhet av smarta betalkort för kollektivtrafiken. Det hade CPT Nordic, även om de liksom konkurrenterna haft stora problem att leverera.

Realtid.se skrev igår om hur Payex vd vd Krister Fingal höll brandtal om hur han skulle städa upp i en rutten bransch och om hur han efter helgen sålde konkursboet vidare till CPT Nordics norska konkurrent Fara – till dubbla priset med ett hemligt avtal om framtida affärer.

CPT Nordic hade 16 trafikbolag som kunder. De tvingas nu acceptera att de plötsligt fått Fara som leverantör – trots att Fara kan välja att lägga ner CPT Nordic för att tvinga kunderna att köpa Faras konkurrerande system.

Enligt Payex vd Krister Fingal har kunderna inte haft några invändningar mot affären.

– Dem jag pratat med var mycket positiva. Alldeles nyligen var det ju konkurs och ingen visste någonting, säger Krister Fingal.

Skattebetalarna betalar omkring 25 miljoner kronor genom kommuner och landsting för att få ett modernt biljettsystem i kollektivtrafiken – bara i Kalmar.

Hittills är projektet försenat med ett år.

Karl-Johan Bodell är vd för Kalmar Länstrafik som väntade ett halvår bara på att CPT Nordic skulle presentera en systempecifikation.

ANNONS

– Det kan finnas fog för att påstå att beställar- och leverantörskompetensen varierar, säger han till Realtid.se.

– Problemet är att vi inte talar samma språk, beställare och leverantörer. Det är bara titta runt i Sverige. Projekt som skulle vara levererade för nio år sedan har fortfarande inte levererats. Är leveransen bara ett år försenad så har man kommit lindrigt undan. Fast jag vet inte om man kan kalla det lindrigt. En försening är alltid en försening.

I fredags gladde sig Karl-Johan Bodell åt det brandtal Payex vd Krister Fingal höll om hur han skulle styra upp en rutten bransch.

Nu glädjer han sig åt att få jobba med ett förlustttyngt norskt börsbolag istället.

– Payex köpte CPT Nordic i förra veckan. Det tyckte vi var en bra sak. Vi kände att det kom in ekonomiska muskler. Det kom in friska pengar i projektet. I och med att man nu sålt vidare till Fara som har den rätta kompetensen så känns det ännu bättre.

Du är nöjd?

– Ja, det är jag.

Hur kan du du vara nöjd när du betalat för något som du inte fått?

ANNONS

– Ja, men nu börjar vi om på ny kula med Fara. Det känns tryggt att vi har fått in nya ägare som kan branschen.

Känner du till Fara?

– Jag har inte så stor kunskap om Fara. Jag vet de har levererat merparten av biljsystemen i Norge och lite i Norrland.

Karl-Johan Bodell känner inte till att Fara förlorade 27 miljoner norska kronor 2007 och tror på ytterligare 22 miljoner i förlust för 2008.

Påverkar det din uppfattning om Fara att de går back?

– Fortfarande finns ju Payex med i bakgrunden. De har ju ett avtal sinsemellan.

Har du sett avtalet mellan Fara och Payex?

– Nej.

ANNONS

Hur vet du att det finns?

– De sa det.

Fick du veta villkoren?

– Jag är inte intresserad av villkoren. Jag har bara en part som jag har avtal med. Det är Fara.

Du fick inte se avtalet?

– Jag har inte bett om att få se det.

Känns det naivt?

– Det kan tyckas så. Men mitt avtal kommer ju ändå att vara med Fara.

ANNONS

Har du skrivit på med Fara?

– För att de ska kunna gå vidare med sin affär har vi kommit överens om vissa milstolpar. Under tiden ska vi komma överens om ett slutgiltigt avtal med funktioner, betalplaner och garantier.

Ingen från Kalmar Länstrafik har träffat någon från Fara för att diskutera tekniken ännu.

– Min teknikchef kommer att göra det tillsammans med en konsult och Faras och CPT Nordics personal, säger Karl-Johan Bodell.

Har du accepterat utan att ha någon erfarenhet av leverantören?

– Jag hade ingen erfarenhet av tidigare leverantörer heller. Vi har tagit referenser.

Vilka referenser har du på Fara?

– Fara var inte med i vår upphandling.

ANNONS

Tog ni referenser på Fara och Payex innan ni godkände dem för konkursförvaltarens budgivning?

– Nej.

Så du förlitar dig på konkursförvaltaren?

– Självklart.

Kan Fara omförhandla kravspecifikationen för projektet i Kalmar nu?

– Nej.

Så du behöver inte börja om från början?

– Nej, systemspecifikationen är grunden för samarbetet.

ANNONS

Har du något alternativ till Fara?

– Nej, det har jag inte. Det skulle i så fall vara att säga upp avtalet och påbörja en ny upphandling. Men varför skulle jag göra det och tappa tre, fyra år?

Du skulle kunna säga upp avtalet för att du inte känner till Fara?

– Jag måste syna korten innan jag säger nej.

Men nu har du sagt ja innan du synat?

– Självklart. Det här tror vi att vi ska lyckas med. Jag ger det en chans.

Känner du dig kuppad?

– Nej, det tycker jag inte. Jag är inte förvånad över att det blev så här. Jag har intuition.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS