Kommunikationen har en central roll i att förmedla ett företags produkter och tjänster till kundgruppen. Det säger Nathalie Green, som är ny kommunikationschef på SPP och som nu kommer att satsa på att integrera kommunikationen i hela verksamheten.
Kommunikationen i fokus hos SPP
Mest läst i kategorin
Vad lockade med tjänsten som kommunikationschef?
– Jag har arbetat med kommunikation ur olika perspektiv i många år och vet vad god kommunikation kan göra. Att få leda kommunikationsarbetet i ett bolag som dessutom har en tydlig samhällsvision gjorde det extra lockande.
Hur ser din nya arbetsroll ut?
– Jag ska tillsammans med mitt team säkerställa att kommunikation fortsätter att vara helt integrerat i verksamheten och att vi är med där de strategiska besluten fattas. Sedan ska vi verka för att fler ska förstå varför det är viktig att spara till sin pension och varför de ska spara just hållbart. Många gör redan idag medvetna val i sin konsumtion, men missar att hållbart sparande är en viktig maktfaktor för påverkan samtidigt som man tjänar pengar.
Hur arbetar SPP med kommunikation
– Vi arbetar väldigt brett. Jag kommer nu senast från positionen som chef för innehållsmarknadsföring, som är ett område som växer starkt. Vi arbetar även för att vara en del i samhällsdebatten och att driva frågor som är viktiga för en hållbar samhällsutveckling, där sparande är en helt avgörande del. SPP är ett värderingsstyrt bolag, vilket gör att den interna kommunikationen är oerhört viktig. Våra värderingar ska genomsyra hela verksamheten och vägleda oss i det dagliga arbetet. Ett arbete som kräver att man arbetar med både medarbetarskap och ledarskap. Det gör vi i samarbete med vår hr-avdelning.
Vad händer på SPP nu?
– Massor, var ska jag börja? Vi blev till exempel nyligen utsedda till världens mest hållbara försäkringskoncern när listan Global 100 presenterades på World Economic Forum i Davos. Vi är mycket stolta och kan konstatera att ett hållbart agerande i alla led är det absolut smartaste sättet att bedriva sin affär på, för världen och plånboken. För min egen del handlar det om att sätta mig in i min nya roll och säkerställa att vi inte tappar fart. Sedan ska vi fortsätta att spetsa vårt kommunikationsetsarbete på alla nivåer.
Hur ser framtiden för SPP ut?
– Vi har produkter och tjänster som ligger helt rätt i tiden. Fler ska bara upptäcka det. Där har kommunikation en central roll. I framtiden hoppas jag att de ohållbara bolagen är en nisch, inte de hållbara.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.