Realtid

Kommersiellt genombrott hos FOI

administrator
administrator
Uppdaterad: 14 jan. 2008Publicerad: 14 jan. 2008

Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, har fått ta rejält med stryk i spåren av militär bantning. I hopp om att klara krisen jobbar institutet hårt för att sälja sin forskning på den civila marknaden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Om två år ska 30 procent av vår omsättning komma från civila uppdragsgivare, säger Anders Borgvall, avdelningschef på FOI till Realtid.se.

Bland annat har det utvecklats en kamouflagefärg som kan ge bilar energibesparing, teknik för att hitta hemgjorda bomber i bostadsområden och apparater som kan avslöja vad du har i fickan. Terroristhot mot livsmedel kan stävjas med FOI:s forskning.

Produkter inriktade mot naturkatastrofer och miljösäkerhet är en annan del. Ett projekt går ut på att elektroniskt se genom rånarens luva. En annat är också it-system för övervakning av flygplatser, järnvägsstationer och hamnar.

Anders Borgvall sitter med i en särskild marknadsgrupp med sikte på att få ut militärt forskningsarbete på den civila marknaden. Redan nu motsvarar den delen 20 procent av FOI:s omsättning.

Institutets problem är att det saknas riskkapital att gå in i nya projekt på egen hand utan medverkan från industrin. Intäkterna dras nu in från uppdragsarvoden och royalties på de produkter som industrin sätter i produktion.

FOI:s nya affärsidé ligger därför mycket i att omvandla redan befintliga, militära produkter till civila ändamål för att hålla nere utvecklingskostnaderna. Efter att slutprodukten är klar övertar köparen patent och produktionsrättigheterna från FOI.

Traditionellt har svenska försvarsmakten varit kassakon i FOI:s verksamhet. Men den bilden har ändrats radikalt i takt med att regeringen ser över sina försvarsbeställningar. Mycket av svensk försvarsindustri har också sålts ut till utlandet.

Under fjolåret omsatte FOI drygt 1,2 miljarder kronor, i år beräknas siffran minska till 1,1 miljarder. Närmare 400 anställda har fått se sig om efter nya arbeten det senaste ett och ett halvt året. I dag finns ett toppskikt kvar på 930 högutbildade forskare och ingenjörer fördelat på 28 kompetensområden.

ANNONS

– Vi har nu uppnått den kritiska massan när det gäller personalnedskärningar, säger Anders Borgvall.

Ett av framtidsområdena är simulatorer för olika ändamål. FOI har sedan tio år en flygsimulator i världsklass i Stockholmsförorten Kista. I verkligheten består simulatorn av en mängd olika övningsanläggningar utplacerade i en större hallbyggnad, ganska lik en stridsledningscentral.

Bland annat finns där åtta flygkabiner som samverkar i ett nätverk. Där görs realistiska övningar i virtuell högteknologiskt miljö med sikte på eventuellt svenskt deltagande med flygstridskrafter i internationella fredsfrämjande operationer. Flygsimulatorerna kan programmeras för att efterlikna svenska Jas Gripen, men också amerikanska F/H 18 Super Hornet, franska Rafale och europeiska Eurofighter.

– De går att konvertera till vilket flygplan som helst, även till helikopter eller Herculesplan, säger Anders Borgvall som själv har varit stridspilot.

Sedan starten har anläggningen kostat minst 200 miljoner kronor, intäkterna drygt 300 miljoner. Utvecklingskostnaden ligger på 15 till 20 miljoner kronor årligen.

Varje år tränas 400 piloter, flygstridsledare och annan personal från Sverige samt andra länder. FOI har sedan en tid ett samarbete med amerikanska Air Force Research Lab. Det diskuteras nu också med brittiska försvaret om samarbete.

När Realtid.se besöker anläggningen är svenska försvarsmakten där och testar en ny simulatoranläggning i syfte att kunna styra in stridsplanen på bombmål med hjälp av spanare på marken.

– Det här är ett väldigt kostnadseffektivt sätt att träna, säger Jocke, som till vardags flyger Jas Gripen men inte vill avslöja sitt fulla namn av säkerhetsskäl.

ANNONS

FOI:s Anders Borgvall är tvärsäker på att simulatorer i olika former kan få ett genombrott på den privata marknaden. Främsta fördelen är att de kan korta ner inlärningstiderna.

Han ger exempel på potentiella användningsområden som kirurgi, sjöfarten och att lära sig köra lastbil.

FOI har också kontaktat lastbilstillverkarna Scania och Volvo om att få konstruera förarsäkra hytter för användning i riskområden.

– Mycket av det vi forskar i går att kommersialisera i näringslivet. Vi kommer att greja 30-procentsmålet, säger Anders Borgvall.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]