Realtid

Koenigsegg ska vinna Le Mans 2009

administrator
administrator
Uppdaterad: 21 feb. 2008Publicerad: 21 feb. 2008

Koenigsegg satsar på att en av bolagets bilar ska vinna den klassiska biltävlingen Le Mans nästa år.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Ska man vara med i Le Mans måste det vara en seriös satsning. Man måste vara ledande, säger en Halldora von Koenigsegg som förklaring till att det inte kommer hinnas med att en Koenigsegg-bil är i årets Le Mans som går av stapeln i juni liksom alla år.

Det innebär alltså att Koenigseggs ambition är att få med en bil till nästa års tävlingen med ambitionen att vara ledande och därmed vinna tävlingen.

– Nästa år kan det bli att en Koenigsegg-bil är med, säger Halldora von Koenigsegg och understryker att det krävs en hel del förberedelser. Ett racingteam ska väljas ut och träna.

Koenigsegg har nyligen offentliggjort att man har tagit fram sportbilsmodellen CCGT som är anpassad för att delta i biltävlingar som Le Mans. Bilen ställdes exempelvis ut på bilmässan MPH i Nacka i helgen. Halldora von Koenigsegg är mycket förtegen om någon beställt ett exemplar av CCGT ännu. Dock är det inte aktuellt att Koenigsegg själva skulle köra Le Mans i egen regi.

– Vi fokuserar på att tillverka bilen, säger Halldora von Koenigsegg som inte kan säga vad en CCGT kostar. En vanlig Koenigsegg kostar flera miljoner kronor, och CCGT lär inte vara billigare.

Att vinna Le Mans är inga låga ambitioner om man ser på de biltillverkare vars sportbilar historiskt har vunnit tävlingen. En Le Mans-vinst skulle innebära att Koenigsegg på allvar får sitt stora genombrott som biltillverkare, och Koenigsegg skulle på allvar ta steget in i sportbilarnas finrum tillsammans med Ferrari.

Hittills har många sportbilsentusiaster fnyst lite åt den svenska tillverkaren vars bilar laddats med enorma mängder hästkrafter, men där exempelvis en bil körde av banan under en testkörning i brittiska tv-programmet Top Gear. Efter det monterade Koenigsegg en ”bakvinge” på bilden som ger mer stabilitet. Det blev inte bättre när H&M-miljardären Stefan Perssons släkting Stefan Bengtsson väjde för en sopbil och körde av vägen på Värmdö. Det har debatterats om den olyckan berodde på bilen eller föraren.

Le Mans-tävlingen är traditionellt till för sportbilar som finns att köpa på riktigt att köra på allmän väg, till skillnad från Formel 1 där specialbyggda bilar tävlar. Upplägget på Le Mans är att tävlingen pågår under 24 timmar där förarna ofta kör åttatimmarspass och därefter byter av varandra.

ANNONS

Tävlingen utgör det yttersta uthållighets-testet av en bil, eftersom den pressas så hårt under ett helt dygn. Le Mans är även känt för att förarna i starten springer till bilarna och kör iväg. Svenska racingföraren Joakim Bonnier som även körde Formel 1 ett tag, omkom tragiskt efter en bilolycka på Le Mans 1972, dock inte under själva tävlingen. Se Youtube-klipp om det här http://www.youtube.com/watch?v=zlNe5pECpNo

Stefan ”Tjock-Steffe” Eriksson körde en Ferrari i Le Mans år 2005, sponsrad av dataspelsbolaget Gizmondo. Se Youtube-klipp från bilens depåstopp under tävlingen här: http://www.youtube.com/watch?v=VEjPkFNRbSI.

Ian Hammar

[email protected]

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS