Reklambyrån King ser över advokatjätten Mannheimer Swartlings varumärke. Uppdraget är att kommunicera byråns nya vässade affärsstrategi till marknaden.
King positionerar Mannheimer
Mest läst i kategorin
Advokatbyrån Mannheimer Swartling arbetar just nu för att stärka byråns position på marknaden.
Kommunikationschef Charlotta Wikström berättar:
– Vi har under året jobbat med att vässa affärsstrategin och nu är det dags att kommunicera den till marknaden.
Reklambyrån Kings uppdrag är att se över advokatbyråns varumärke. Charlotta Wikström berättar att det handlar om att kommunicera till marknaden vad byrån står för.
– Det finns redan i väggarna men inte på papperet, vilket ibland skapar lite otydlighet nu när byrån blivit så stor.
Hon betonar att det är analys och strategi de köper av King, inte reklam.
Projektledare på King är Sunit Merothra.
Reklambyrån, som redan är i gång med arbetet, kommer att intervjua journalister, studenter, klienter och potentiella klienter. I fokus ligger främst Mannheimer Swartligns internationella positionering.
Att uppdraget gick till just King beror på att Charlotta Wikström har tidigare positiva erfarenheter av byrån.
– När jag arbetade som marknadschef på Telia höll King, som då gick under namnet Hollingworth Mehrotra, i den övergripande kommunikationsstrategin och såg till att de trettiotal reklambyråer som koncernen hade samma budskap, berättar hon.
King står även bakom reklamen för bland annat ICA, Aftonbladet och SJ. Byrån bildades för sex år sedan av avhoppare från Hollingworth Mehrotra.
Mannheimer Swartling är med 82 delägare och drygt 500 anställda en av Sveriges största advokatbyråer.
Margaretha Levander
frilansjournalist