Realtid

Kineser allt mer märkesmedvetna

administrator
administrator
Uppdaterad: 02 sep. 2005Publicerad: 02 sep. 2005

I väst förknippas Kina ofta med billiga kopior och importerade lågprismärken. Men i Kina ökar efterfrågan på lyxartiklar, särskilt bland de unga rika som inte visar sig utanför dörren utan en Louis Vuitton-väska i handen

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Trading Direkt

Börsuppgång efter Trumps mjukare ton – Saab får köprekommendation

14 feb. 2025
Spela klippet
Börs & finans

Nibe överraskar medan Tietoevry tyngs av miljardnedskrivning

14 feb. 2025

Både Prada och Armani har expanderat i Kina. De unga kineserna är enormt märkesmedvetna och har inga problem med att gå in i en butik och fråga efter det dyraste de har.

Enligt China Brand Strategy Association har i dag 175 miljoner kineser råd att köpa lyxprodukter. Det är visserligen bara 13 procent av befolkningen, men ändå en hel del människor. År 2020 spås den andelen ha ökat till 20 procent av befolkningen, vilket motsvarar 250 miljoner människor.

– Kina är en lovande marknad. Den ekonomiska utvecklingen är stark och den unga generation utvecklar i rask takt smak för lyx, säger Valentinos vd Michele Norsa till BBC.

Bland de exklusiva märken som efterfrågas återfinns inga inhemska märken. Kineserna själva verkar fortsätta att producera till lågpris. Skälet anses vara avsaknaden av fungerande varumärkesskydd. Det lönar sig inte för kinesiska bolag att satsa på dyrare produktion eller forskning eftersom deras produkter i samma stund som de når ut på marknaden kan kopieras av någon annan. Samtidigt tror många bedömare att ett bättre varumärkesskydd inte kommer att komma förrän det finns starka kinesiska varumärken att skydda – ett moment 22.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Börs & finans

Börsuppgång efter Trumps mjukare ton – Saab får köprekommendation

14 feb. 2025
Spela klippet
Börs & finans

Nibe överraskar medan Tietoevry tyngs av miljardnedskrivning

14 feb. 2025
ANNONS