Överkapaciteten i världens bilindustri bedöms vara upp till 30 procent, anser revisionsbyrån KPMG i en ny rapport. Men branschen håller på att ändra arbetsformer.
"Katastrofal situation för bilbranschen"
Mest läst i kategorin
Det skriver KPMG i ett pressmeddelande om rapporten.
Tre av fyra chefer i bilbranschen i Nordamerika anser att bilindustrin där har en överkapacitet på 11-30 procent, enligt revisionsbyrån.
Åtta av tio motsvarande chefer i Västeuropa anser att bilindustrin här har lika stor överkapacitet.
– Överkapaciteten i den västerländska bilindustrin är inget nytt och har haft en stor inverkan på den katastrofala situation som branschen ser nu, säger Björn Hallin i pressmeddelandet.
Han är branschansvarig för biliindustrin på KPMG i Sverige.
En lätt åtgärd för biltillverkarna är att utifrån gällande läge ta till osthyveln och skära kostnader, men där har det enligt Hallin redan gjorts så mycket att det inte finns så mycket mer att göra.
– Tillverkarna har varit på kostnadsjakt under de senaste åren, men har nu kommit till den punkt att det inte går att skära mer i exempelvis personalstyrka – trots en betydande överkapacitet, säger han.
Återstår därmed andra typer av åtgärder.
– Vi ser seriösa ansträngningar för att skapa en smartare produktion som bättre motsvarar den marknad som finns, säger Hallin.
Han spår att branschen under de kommande fem åren kommer att fokusera på utvecklings- och produktionsprocesser som möjliggör smartare och enklare tillverkning av nya modeller.
Betecknande för det är enligt KPMG-rapporten att medan endast en av tre chefer i bilindustrin spår att investeringar i nya fabriker och anläggningar kommer att öka, så räknar nio av tio med att investeringar i ny teknik kommer att öka under kommande två år.
– Tidigare fokus på stora volymer och låga priser flyttas nu till ökad effektivitet inom produktutveckling och produktion för att skapa rätt förutsättningar.
Det väntas dock kräva ytterligare omstrukturering inom sektorn – både för att klara av de finansiella utmaningarna, men även för att skapa de tekniska fördelar som krävs.
En stor majoritet av tillfrågade chefer ser fördelar med sådana omstruktureringar i form av uppköp och samgåenden i bilbranschen.
Nio av tio chefer anser enligt rapporten att en ökad grad av uppköp och samgåenden kan leda till minskad skuldsättning samt minskad risk för ytterligare konkurser.
Övriga fördelar är enligt cheferna ökad tillgång till ny teknik och produkter, produktsynergier samt tillgång till nya marknader och kunder.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.