Realtid

JP Morgan tar hand om Al Gores tv-bolag

administrator
administrator
Uppdaterad: 30 jan. 2008Publicerad: 30 jan. 2008

JP Morgan har norpat åt sig börsintroduktionen av Al Gores tv-bolag. Ett bolag som i hög grad använder sig av användargenererat material från unga. Current TV konkurrerar med både CNN och MTV.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

JP Morgan har en bekväm sanning att förmedla. De tar hand om börsintroduktionen, på 100 miljoner dollar, av Current TV.

USA:s tidigare vicepresident Al Gore var med och grundade tv-bolaget Current TV 2002 tillsammans med välkända affärsmannen Joel Hyatt. Gore valdes till syrelseordförande i det San Francisco-baserade bolaget i maj 2004.

Det är oklart hur mycket aktier Al Gore äger i bolaget men han fick 1,1 miljoner dollar i ersättning i fjol, inklusive en bonus på en halv mille.

Current TV lanserades som en dygnetrunt-service i augusti 2005 men har dragits med stora förluster. 2006 löd förlusten på 4,8 miljoner dollar. I fjol var det ännu värre: 6,1 miljoner dollar.

Kanalen har enligt färska uppgifter cirka 19 miljoner abonnenter i USA. Den riktar sig främst till målgruppen 18-34 år. Dessa uppmuntras att skapa egna video-poddar, något vi svenskar se exempel på via Current TV.s hemsida. Det användargenererade materialet utgör ungefär en tredjedel av innehållet på Current TV.

Det förekommer till och med interaktiv reklam, skapad av användarna själva. I maj 2006 gick den första av dessa, en animerad spot för Sony Electronics.

Current TV ser sig själv som en slags konkurrent till jättar som CNN och MTV. Även reklamen skiljer sig från CNN och andra kanalers nyhetssändingar. Den är extremt målgruppsinriktad. Här görs det reklam för sneakers, bärbara mediaapparater och hårvårdsprodukter.

Musikfans har en del att hämta på Current TV. En ganska ny sektion är All Eyes där de populära banden My Morning Jacket och The Shins låtit publiken filma gruppens konserter på sina mobiler. Klippen har sedan lappats ihop till något helt nytt för Current TV-tittarna.

ANNONS

I länkrutan efter artikeln finns länkar till bland annat The Shins-videon som består av 200 olika mobilfilmade klipp.

Konkurrenter som MTV, VH1 och CW har varit snabba att apa efter de aspekter som lyckats bäst hos Current TV, enligt flera analytiker och branschkännare.

I mars i fjol startades även sändningar i Storbritannien. Där har Current TV bland annat sänt en film om en dag i U2-gitarristen The Edges liv, filmad av Bono.

Hemma i USA vann Current TV en Emmy för Bästa interaktiva tv-service i september.

Källor: Financial News, Variety, SF Gate, Adweek, New York Times, I Like Music, Current TV.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]