Först tog Electrolux över, sedan riskkapitalbolaget 3i följt av IndustriKapital, som i dag äger 66 procent av storföretaget Sia. Johan Nilsson har chefat under alla tre ägarna.
Johan Nilsson
Mest läst i kategorin
PARIS För Johan Nilsson hängde det på slumpen. För 20 år sedan åkte han till Paris för att studera franska. Den enda person han kände där var Kjell Melander, en av Sias grundare.
Melander gav Nilsson ett tillfälligt jobb. Det handlade om att utarbeta ett förslag till ny logistiklösning för den franska marknaden.
1999 blev Johan Nilsson chef för hela Sia-koncernen, med huvudkontor i Paris. Sedan dess har företaget haft en anmärkningsvärd expansion – cirka 7 procent per år. I dag säljs Sia:s produkter i 15.000 butiker i 30 länder. Omsättningen överskred 1,1 miljarder kronor förra året.
– Det finns en väldigt stor utvecklingspotential inom den här sektorn, säger Johan Nilsson. Ett exempel är klädkedjan Zara:s hemkoncept. På kort tid har Zara introducerat detta koncept i ett stort antal butiker runt om i Europa.
Nu i oktober lanseras Zara Home i Sverige, till en början endast på internet.
På senare år har Sia:s recept för att växa varit att inte enbart expandera geografiskt, utan också genom att bredda sortimentet. I Sia:s butiker säljs i dag allt från konstgjorda blommor och vaser till möbler och belysningsanordningar.
– Butikerna har blivit allt större för att kunna visa upp ett allt större sortiment av produkter för heminredning, säger Johan Nilsson.
Dessutom skiftas sortimentet i snabba cykler. Företagets internationella designteam producerar två kollektioner varje år. I varje kollektion ingår 1.500 nya artiklar. Just nu arbetar teamet med att färdigställa produktprogrammet för julen 2008. Sedan är det dags att börjat skissa på kollektionen för våren 2009.
– Vi jobbar ungefär som inom modebranschen, säger Johan Nilsson.
Från dagens verklighet är det långt till Sonja Ingegerd Anderssons kök, där allting började, i slutet av 1950-talet.
Sonja var road av att tillverka pappersblommor, tygtryck, barnkläder och annat. År 1963 startade hon ett företag, som fick heta Sia efter initialerna i Sonjas fullständiga namn. Produkterna blev snart mycket populära och såldes i allt större serier.
År 1979 hade verksamheten vuxit Sonja över huvudet. Hon började fundera på att sälja sitt företag. Av en slump hittade hon en köpare. Det var Electrolux:s vd Hans Werthén, som hon träffade på en middag hemma hos moderatledaren Gösta Bohman.
Under åren som Electrolux ägde Sia, fick Johan Nilsson möjlighet att genomgå flera managementutbildningar i England. Han rustades för allt högre positioner i företaget.
År 2001 sålde Electrolux Sia till den engelska investmentfonden 3i. Samtidigt fick huvudcheferna köpa andelar i företaget.
Johan Nilsson är hemlighetsfull om sin egen andel. Men säger:
– Det är inte så många procent, men för en privatperson handlar det om en hel del pengar.
I och med att 3i övertog företaget, ändrades strategin. Dels utvecklades ett djupare samarbete med de återförsäljare som reserverar en viss del av sin butik åt Sia:s produkter. Dels började Sia att i högre utsträckning satsa på egna butiker.
I dag har Sia 40 butiker, därav 20 i Frankrike. I Sverige finns enbart tre butiker: En butik på Birger Jarlsgatan i Stockholm, samt i Eskilstuna och Lund.
Sedan två år tillbaka ägs Sia av investmentbolaget IndustriKapital. Därmed har Sia återgått till att vara ett svenskt företag. Men bara på pappret. Huvudkontoret är fortfarande placerat i Paris och enligt Johan Nilsson sker kontakterna med ägarna huvudsakligen via deras representanter i Frankrike.
Stefan Andersson
frilansjournalist i Paris
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.