… vd för kafferosteriet Johan & Nyström som just är uppe i årets stressigaste period. Perioden innan och strax efter jul står för 30 procent av årets totala kaffeförsäljning.
Johan Damgaard

Mest läst i kategorin
– Den första veckan i november inleds julen här. Då börjar vi rosta julkaffe, säger Johan Damgaard när han visar runt i kafferosteriet i Tullinge.
Längs väggarna travas säckar med kaffebönor och det doftar starkt av nyrostat och malt kaffe som hälls ned i julröda förpackningar. Runt den här tiden på året vill Johan Damgaard helst inte ha besök, men han har gjort ett undantag för Realtid.se.
– En vanlig vecka har vi runt fem eller sex kunder på besök i rosteriet. Då visar jag de olika kaffesorterna och hur det fungerar från råkaffe till färdig produkt. När vi väl fått kunden hit så blir de oftast intresserade. De får en känsla för hantverket då, säger han.
De 450 kunderna är i första hand kaffebutiker och kaféer. Men även en del finare restauranger, som rosade Oaxen och Lux i Stockholm, serverar även kaffe från Johan & Nyströms.
Det är andra julen för kafferosteriet Johan & Nyströms i Tullinge utanför Stockholm. Namnet kommer av grundarna Johan Ekfeldt, bröderna Nyström och Anders Holzner som startade företaget tillsammans med Johan Damgaard efter nära tre års planering.
Den väl uttänkta affärsidén med kvalitetskaffe har visat sig fungera väl. Bokslutet i augusti visar en omsättning på 13 miljoner kronor och en liten men ändock vinst. Första året omsatte bolaget 8 miljoner kronor.
– Det finns ett intresse för kvalitet och de andra kafferosterierna försöker men är lite för osexiga, säger Johan Damgaard.
Johan & Nyström ser även till att de butiker, kaféer och restauranger som serverar deras kaffe får utbildning i att göra en perfekt espresso samt hantera kaffet.
– Annars spelar det ingen roll hur gott kaffe vi rostar. Det kan försvinna i ett ögonblick.
Johan Damgaard har höga krav. Själv anser han sig inte vara något proffs, trots att han tävlade i Barista Cup för fyra år sedan. Men att lära andra att göra gott kaffe gör han då och då.
– Men vi får inte glömma teet. Det jobbar jag med parallellt. I april ska vi åka till Darjeeling. Vi försöker resa så ofta vi kan och har råd för att möta våra leverantörer av råkaffe och te, säger Johan Damgaard.
Men ofta är det svårt att resa iväg och lämna kafferosteriet för sig självt.
– Kafferesorna är inte alltid så glamorösa som de kan låta. Det är många mil på lastbilsflak för att komma ut till plantagerna och ofta sover man på en madrass på jordgolvet under nätterna. Och så har man ständigt dåligt samvete för de som är på plats hemma. Även om vi har anställt fler nu så är vi grundare viktiga kuggar i maskineriet.
Och när det handlar om Johan Damgaards arbetsdag så är det svårt för någon annan att riktigt ta över.
– Jag har ett jätteflängigt jobb och gör tretusen olika saker. Den ena dagen är jag på banken, pratar med Almi eller träffar jag kunder, sen är jag på lagret och packar säckar. Som vd har jag ju också personalansvar och allt vad det innebär.
Dessutom arbetar han med nya idéer. Närmast är planen att öppna upp en konceptbutik i centrala Stockholm, där rosteriets hela sortiment med 80 olika sorters kaffe och 175 lika många sorters te kan visas upp.
– Vi behöver en marknadsföringsplats dit vi kan hänvisa våra nya kunder. Än så länge har vi inga helhetskunder som saluför hela sortimentet, säger han och tömmer raskt kaffekoppen. Dags att gå tillbaka till jobbet.