Vd har fixat en specialvariant av nya Saab 9-5.
Jan-Åke Jonssons värsting-Saab
Mest läst i kategorin
Bilen stod utanför advokatbyrån Roschier i Stockholm under tisdagkvällen, i samband med presskonferensen om att holländska Spykers köp av Saab nu definitivt är klart.
Enligt Transportstyrelsen är bilen registrerad på Saab Automobile Aktiebolag, och enligt en initierad källa är det Saabs vd Jan-Åke Jonssons bil.
Det uppges vara en årsmodell 2010, och registreringen blev klar så sent som för tre veckor sedan.
Nya Saab 9-5 har inte börjat säljas ännu och nästan inte ens börjat tillverkas ännu, i avvaktan på att Spykers köp skulle bli klart.
Men nu ska produktionen gå igång, var beskedet under tisdagens presskonferens.
Normalt brukar Tranportstyrelsen även ange modellbeteckningen, men det står inget om det för den här bilen.
Baktill på bilen framkommer dock att modellen heter Saab 9-5 Aero Turbo 6 XWD.
Det står hos Transportstyrelsen att det är en bensinmotor, så det verkar alltså vara en 6-cylindrig bensinmotor i bilen.
Och XWD innebär att bilen är fyrhjulsdriven. Realtid.se provkörde Saab 9-3 Aero XWD när Saab för första gången lanserade fyrhjulsdrift på sina bilar sommaren 2008.
Jonssons Saab är ingen liten pjäs, utan väger över 2 ton enligt Transportstyrelsen.
Realtid.se får bekräftat från en annan källa att nya 9-5:an inte har börjat produceras ännu i Saab-fabriken i Trollhättan.
– Det tar ett tag innan produktionen kommer igång.
Hittills tillverkas det enligt källan bara en del provexemplar.
Källan hänvisar till bilmässan i Genève i nästa vecka för mer detaljer om när nya 9-5:an kan börja levereras och vilka olika varianter på den som kunderna kommer att kunna köpa.
I och med att Saab tills nu ägts av amerikanska General Motors (GM), så är det en allmän uppfattning att Saab-bilarna på sistone är baserade på bilmodeller från GM-ägda tyska biltillverkaren Opel.
Nya 9-5:an ska exempelvis vara baserad på Opel Insignia.
Men Saabs facklige representant Paul Åkerlund har tidigare protesterat mot den beskrivningen:
– Det är Insignian som är baserad på 9-5:an om man ska vara ärlig, har Åkerlund sagt till Realtid.se.
– Jag tycker att nya 9-5:an är skitsnygg, tyckte han.
– Den är riktigt snygg och lite ”Saabish” om man säger så.
Den nya Saab 9-5 kallas för den andra generationen av modellen. Den första generationen kom redan år 1997.
Det har framkommit att nya 9-5:an får fyra motoralternativ:
• en 1,6-liters fyrcylindrig bensindriven turbomotor
• en 2-liters fyrcylindrig bensindriven turbomotor
• en 2,8-liters sexcylindrig bensindriven turbomotor
• en 2-liters fyrcylindrig dieseldriven turbomotor
Här valde alltså Jonsson sexcylindersmotorn.
Bilen kan väljas med sexväxlad automatlåda eller sexväxlad manuell låda, varav Jonsson valde automatlådan.
Det finns även uppgifter om att nya Saab 9-5 delar plattform inte bara med Opel Insignia, utan även med GM-modellerna Buick Regal och Buick LaCrosse.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.