Det jättelika tågtunnelprojektet Crossrail har nu fått klartecken av Storbritanniens premiärminister Gordon Brown.
Ja till megatågtunnel under London

Till ett pris motsvarande 13 stockholmska Citybanor eller 22 Citytunnlar i Malmö ska nya tåglinjer grävas långt ned i Londons underjord.
Projektet är av ”enorm betydelse, inte bara för London utan för hela landet”, sade Brown enligt brittiska medier när han på fredagen meddelade att finansieringen är klar och att bygget ska börja 2010. Av de 16 miljarder pund Crossrail ska kosta skjuter staten till en tredjedel direkt, resten kommer från lån och avgifter.
16 miljarder pund motsvarar drygt 210 miljarder kronor. Det skulle räcka till det pågående Citytunnelbygget i Malmö 22 gånger om, eller till 13 exemplar av den planerade Citybanan under Stockholm.
Huvudsyftet är att avlasta Londons ålderstigna t-bane- och pendeltågsystem, och att skapa en östvästlig transportaxel som ska innebära fjärrtågslinjer via bland annat Heathrow.
Snopet nog kan Crossrail tas i drift först om ungefär tio år – långt efter sommar-OS 2012, då London verkligen behöver ett uppgraderat transportsystem.