It-jätten Business Objects i Kanada har funnit ett nytt koncept för personalvård.
It-företag satsar på hobbyodling

Mest läst i kategorin
Nu blir den stora parkeringen på taket jordgubbsodling.
– Ja, än så länge har man pratat om att sätta jordgubbar och vindruvsplantor. Men om någon vill odla potatis finns det inga hinder, säger Matt Brown.
Han är rekryteringsdirektör hos Business Objects i Vancouver. Vid företagets stora kontorsbyggnad på den kanadensiska västkusten anlägger man just nu en trädgård. En gammal parkeringsplats på taket täcks med jord. I oktober ska det hela vara klart.
Sedan kan de cirka 1.500 anställda i huset pröva sina gröna fingrar.
– Det är personalen som har kommit med idén. Alla vill eller kan förstås inte vara med. En del behöver nog gå på kurs för att lära sig odling, säger Matt Brown.
Han berättar att man inte gräver upp hela parkeringen, men behovet av p-platser är inte så stort eftersom kontorsbyggnaden ligger i centrum och många åker kollektivt eller cyklar. Vancouver är en av Nordamerikas mest folktäta städer. Om tre år organiseras vinter-OS här. Men trots de kalla snörika bergen runt omkring prunkar grönskan på grund av klimatet.
– Jodå. Vindruvor klarar sig faktiskt. Vi har en växande vinproduktion i området, säger Matt Brown.
Business Objects säljer programvara. Huvudkontoret ligger utanför Paris, men företaget har i dag omkring 6.000 anställda runt om i världen.
Enligt den kanadensiske rekryteringsdirektören är odlingen en ny ingrediens i företagets personalvård. Man erbjuder även sådant som gym och yogakurser och uppmanar personalen att engagera sig i föreningar. Här finns också coacher, som till exempel kan hjälpa oroliga föräldrar att få ordning på tillvaron, när de tycker att de försummar sina barn.
– Målet är att personalen ska tycka att det är roligt att komma till jobbet. Det är bra för kreativiteten. Det är också ett sätt att locka nya anställda, säger Matt Brown.
Business Objects är inte den enda arbetsgivaren i Kanada som erbjuder grönsaksodling på kafferasten.
– Det är en ny trend, säger Beverley Yaworski hos Nature’s Path Food som säljer ekologisk mat. Företaget var det första som öppnade personalträdgård.
Men det kanske är lite närmare till hands när man marknadsför biologiska produkter än dataprogram.