Realtid

Interpublic säljer halva sin andel i Facebook

Realtid.se
Uppdaterad: 16 aug. 2011Publicerad: 16 aug. 2011

Sajten värderad till 66,5 miljarder dollar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Interpublic, en av världens största kommunikations och reklamföretag, har sålt hälften av sitt 0,4-procentiga innehav i Facebook till en anonym köpare för 133 miljoner dollar, skriver Financial Times.

Försäljningen ger en värdering av Facebook på 66,5 miljarder dollar inför den stundande börsnoteringen.

2006 betalade Interpublic 5 miljoner dollar för sin andel.

Interpublic fick rätten att köpa in sig i Facebook efter att man har åtagit sig att spendera 10 miljoner dollar i annonsköp på sajten för sina kunders räkning, något som då var mycket värdefullt för Facebook som en prestigehöjare.

Som många andra mediebolag investerar Interpublic i medie- och teknikbolag i tidig fas.

”Facebooks framgång har gjort att det strategiska värdet av vårt ägande har minskat, samtidigt som det finansiella har ökat markant” säger Interpublics vd Michael Roth till Financial Times.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Realtid.se
Realtid.se
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]