SL:s nya biljettsystem kan börja fungera tidigast 2009 enligt vd och projektledare. Ändå lovar nu SL att kasta ut leverantören i februari om inte allt fungerar. Ingen har frågat konkurrenten. Ingen vill sänka ambitionerna.
Ingen vill backa – ingen kan ta över
Mest läst i kategorin
SL:s projektledare Thomas Fransson är överens med Torbernt Hjelmvik, vd för leverantören ERG:s konkurrent Modulsystem. Ingen har lyckats använda Smart Card för kontantbetalningar.
– Det pågår sådana här projekt i flera städer i världen. De flesta går ungefär så här bra, sa Thomas Fransson till Realtid.se i går.
– Det är riktigt att snart sagt varenda ställe har haft problem med förseningar, säger Maria Adolfsson, pressekreterare hos SL:s vd Ingemar Ziegler, till Realtid.se.
Är ambitionen orimlig? Har vd eller styrelse tänkt på möjligheten att skippa enkelresorna och börja använda det nya systemet bara för månadskort?
– Nej, det grundbeställningen gäller fortfarande – ett system som ska klara alla eventualiteter när det gäller politiska beslut, säger Maria Adolfsson.
– Vi tänker inte sänka någon ambitionsnivå eller ändra i specen.
”Projektet håller i dagsläget budget med god marginal”, hävdar SL.
Moderaterna och Socialdemokraterna är överens. En enig styrelse har fortsatt förtroende för ledningen.
– Vi är både besvikna och irriterade över leverantörens återkommande förseningar. SL diskuterar nu tillsammans med leverantören ERG att finna nya samarbetspartner för att få ett fungerande system på plats. Den 19 februari är slutdatum. Antingen finns en lösning på plats den dagen eller så häver vi avtalet och kastar ut ERG, säger SL:s styrelseordförande Christer G Wennerholm (m) i ett pressmeddelande i dag.
SL vill inte berätta vilka företag som skulle kunna hjälpa eller ersätta ERG.
– För att inte tappa ytterligare fart diskuterar SL med flera alternativa leverantörer. Klarar inte ERG att fullfölja avtalet kommer de att bytas ut redan den 19 februari och SL ta hjälp av en annan leverantör, säger Christer G Wennerholm.
Styrelsen har inte heller fått veta vem som skulle klara att hjälpa eller ersätta ERG.
– Nej, styrelsen har inte tagit del av vilka vi pratat med. Vi vill inte säga vilka. Det är flera stycken, säger Maria Adolfsson.
Modulsystem, som sköter de gamla månadskorten åt SL, är det enda företag som ville tävla med ERG om SL Access. Cubic, som sköter biljetthanteringen åt Skånetrafiken och i Londons tunnelbana, lämnade aldrig någon offert. Det gjorde inte heller Tales, som levererat till flera stora städer i Europa.
Ändå ratade SL Modulsystem och valde ERG.
– Vi var 80 miljoner kronor för dyra, säger Modulsystems vd Torbernt Hjelmvik till Realtid.se.
– Efter att ha tittat på prisbilagan läste man inte vår offert över huvud taget.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.